Kirjoittaja Aihe: Chevrolet Camaro Z28 -78,Team Autoviitala Project X, Rata-autosta drifteriksi II  (Luettu 188999 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mikko

• Pro-kuljettaja
  • Vakionaama
  • **
    • Sähköposti
Kausi piti jo olla paketissa, ja auto talvisäilössä, mutta käytiin vielä lauantaina ajamassa Pesämäellä kumminkin. Alunperin piti lähteä ajelemaan vaan ihan huvikseen Mantalla, sillä kun ei ole kesän aikana tullut ajettua oikein yhtään, mutta päädyttiin sitten ottamaan Camaronkin mukaan ja tuhosin lopullisesti kaudesta ylijääneet puolikuntoiset ja jokuset uudetkin kumit.

Eipä tuosta Camarolla treenaamisesta juuri hyötyä ole, aivotonta toistoa, hauskaa toki. Ei ole pariin vuoteen tullut muuta ajettua kuin kisoissa ja tuskin taas hetkeen, pariajotreeniä pääsi hiukan ajamaan mutta muutamaan vetoon nekin jäi. Ei oikein harjoituspäivillä viitsi ihan hulluna prässätä menemään kun kumminkin sitten tahtoo aina kosketuksiakin tulla, ja miten vastapelurit ne sitten ottaa. Ja mitäs järkeä siinäkään sitten taas on...

Mantalla oli puolestaan hullunhauska ajaa, alla oli tämän aktiiiviajoilta jääneet jo kerran alla olleet 195 Cr-renkaat, ja samoilla renkailla ajoin nytkin koko päivän. Kukaan ei laskenut, mutta varmasti 40-50 kierrosta :D Camarolla menee 4-5, ja jos antaa soittaa kunnolla niin 2-3. Siinä sitä kontrastia. No, Ooppelin renkaat kääntyvät n.40 astetta eli about sen mitä vakion 200SX, ja 25 astetta vähemmän kuin Camarossa. Joten ajaminen on aika tarkkaa touhua ja ekat kierokset olivat melkoista spinnailua. Lisäksi tuntui käyvän kovin rikkaalla eikä jaksanut kiertää edes ihan 6k rpm...? Ehkä edes bensapintoja pitäisi katsoa kaasareista joskus, meinasin säätää seoksia lisäämällä vähän e85 tankkiin mutta annoiin sitten vaan olla.
No, pystyi sillä silti ajelemaan, ja paremmin kuin viime vuonna, lukko piti nyt, uudet öljyt auttoivat. Ja käsijarrukahvaan kiireessä kotoa lähtiessä tehty jatko toi sen verran lisävoimaa että käsijarruakin pystyi käyttämään, en osaa enää ajaa ilman ollenkaan.

Saatiin otettua hauska photosessiokin, tästä parhaat kuvat luultavasti vasta tulossa mutta näytetään nämä. Rintasen Juha oli paikalla autottomana, joten Juha pääsi testaamaan Camaroa. Itse puolestaan seurasin Mantalla, kunnon attackilla ja Juhan ajaessa leveätä linjaa pääsin pariin otteeseen jopa sen verran iholle, että saatiin omat autot kunnolla samaan kuvaan :D

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 19, 2015, 12:07:44 ip kirjoittanut Mikko »
Autoviitala Drift Team, Chevrolet Camaro 6.2 LS3 "Supercharged" -70

Menossa mukana 2015:
www.autoviitala.com
www.cr-renkaat.fi
www.tatech.fi
www.tarranet.fi
www.futurez.fi
www.martelius.com
SEO Kiikoinen
Kent tuotteet
Rosetti
TMAVirtanen.com
Pro Turbo

Poissa Aaperi

• Vakionaama
    • Aaperi.kuvat.fi
    • Sähköposti
Eipä tuosta Camarolla treenaamisesta juuri hyötyä ole, aivotonta toistoa, hauskaa toki. Ei ole pariin vuoteen tullut muuta ajettua kuin kisoissa ja tuskin taas hetkeen, pariajotreeniä pääsi hiukan ajamaan mutta muutamaan vetoon nekin jäi. Ei oikein harjoituspäivillä viitsi ihan hulluna prässätä menemään kun kumminkin sitten tahtoo aina kosketuksiakin tulla, ja miten vastapelurit ne sitten ottaa. Ja mitäs järkeä siinäkään sitten taas on...

Nyt ei oikeen taas mene omaan tajuntaan.
Käyttäkäämme vaikka aihetunnistetta:vainsuomikilpadriftingjutut

Miun ajatusmaailmaan ei oikein jotenkin toimi idea, että ajetaan kilpaa ja ei treenata.
Etenkin kun puhutaan "PRO"-tasosta.
Tai jos treenataan, käydään vähän varovasti sudittelemassa ja vältellään pariajoa, ettei kalusto hajoa.

Aivotontatoistoa yksin ajot kyllä, mutta sitä suoritustasaisuuttahan nimenomaan pitäisi monenkin treenata.
Ja miunmielestä nimenomaan sillä kilpurilla, jolla ajat kisat.
Pariajotreeniin olisi varmaan kiva olla joku "missilempi", mutta siinä menee sitten taas se idea, siitä "kilpurilla treenamisesta".

Tietenkin "missilempi"/"miedompi" vehje olisi hyvä treeniin ja joillekkin ajovideoitten perusteella suotavaa (lue alla), ettei niin tarvitsisi esim. jotain 1000hp jz-moottoria sääliä, mutta tuleeko siinä taas kahden auton välinen ero monelle eteen, "ettei osaa siirtää opittuja kikkoja" treeniautosta kilpuriin(miete).

Kuten mainitsin yllä, joillekkin (yleisesti) ei olisi pahitteeksi ajaa pienitehoisellakin autolla, koska moni aloittaa ajamisen suoraan +500hp/highspec-vehkeillä ja niillä ajaminen täysin erillaista kuin esim. alle 200hp-vehkeillä. Ei tarvitse käyttää niinkään vasemmanjalanjarrutusta, painon siirtoja jne, joten ne jäävät "harjoittelematta" ja moni tukeutuukin sen vuoksi (miun makuun) liikaa käsijarruun.

Suomen "skenessä", pitäisi mielestäni monenkin (kaikkien) panostaa tuohon pariajotreeniin (ja pariajo kilpailutilanteisiin), mutta tuntuu että säälitään autoa ihan liikaa.
Kopsahduksia, osumia jne. tulee varmasti, mutta eikös sitä varten nimenomaan ole tehty putkikeulat ja törmäyssuojat, että ei painu niin kasaan ja/tai helpompi korjata.

Toinen mitä ihmetellyt muutaman kerran ratapäivillä, että samantien on joillakin "pro-kuskeilla" pelit seis, jos alkaa vettä satamaan.
Toisinsanoen, märänkelintreeni jää taas pois. Ja tunnetustiha suomen kesä on kuiva ja vähä luminen...
Mielestäni märällähän olisi hyvä treenata myös sitä tandemia, koska vauhdit pienenpiä ja autojen nopeuserot tasoittuvat useinmiten.
Tämäkin makuasioita, jokainen tyylillään

Ja alkuperäisessä lainauksessa, Mikko mainitsi sanan Hauska.
Eikös tätä lajia ole sen vuoksi monikin alkanut ajamaan. Se hauskanpito/lajin järjettömyys monelta vaan päässyt unohtumaan.
Treenatessa missilellä (tai miks ei kilpurillakin), homma saattaisikin vahingossa muuttuakkin taas hauskaksi  :-*

Joo tiedän pätemistä ja valitusta, enkä ole "pro-kuski", mutta antaako ajattelemisen aihetta? (ei vain mikolle tarkoitettu, vaan yleisesti)
Ei herneitä jos joku niitä tuntuu tarvitsevan.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 20, 2015, 14:27:34 ip kirjoittanut Aaperi »
"Drifting is 50% style & 100% driving... doesn't make sense? Well neither does drifting really." - Unknown
Vw Type 3 fastback
Nissan RS13 -> C33

Poissa Mikko

• Pro-kuljettaja
  • Vakionaama
  • **
    • Sähköposti

Nyt ei oikeen taas mene omaan tajuntaan.
Käyttäkäämme vaikka aihetunnistetta:vainsuomikilpadriftingjutut

Miun ajatusmaailmaan ei oikein jotenkin toimi idea, että ajetaan kilpaa ja ei treenata.
Etenkin kun puhutaan "PRO"-tasosta.
Tai jos treenataan, käydään vähän varovasti sudittelemassa ja vältellään pariajoa, ettei kalusto hajoa.

Aivotontatoistoa yksin ajot kyllä, mutta sitä suoritustasaisuuttahan nimenomaan pitäisi monenkin treenata.
Ja miunmielestä nimenomaan sillä kilpurilla, jolla ajat kisat.
Pariajotreeniin olisi varmaan kiva olla joku "missilempi", mutta siinä menee sitten taas se idea, siitä "kilpurilla treenamisesta".

Tietenkin "missilempi"/"miedompi" vehje olisi hyvä treeniin ja joillekkin ajovideoitten perusteella suotavaa (lue alla), ettei niin tarvitsisi esim. jotain 1000hp jz-moottoria sääliä, mutta tuleeko siinä taas kahden auton välinen ero monelle eteen, "ettei osaa siirtää opittuja kikkoja" treeniautosta kilpuriin(miete).

Kuten mainitsin yllä, joillekkin (yleisesti) ei olisi pahitteeksi ajaa pienitehoisellakin autolla, koska moni aloittaa ajamisen suoraan +500hp/highspec-vehkeillä ja niillä ajaminen täysin erillaista kuin esim. alle 200hp-vehkeillä. Ei tarvitse käyttää niinkään vasemmanjalanjarrutusta, painon siirtoja jne, joten ne jäävät "harjoittelematta" ja moni tukeutuukin sen vuoksi (miun makuun) liikaa käsijarruun.

Suomen "skenessä", pitäisi mielestäni monenkin (kaikkien) panostaa tuohon pariajotreeniin (ja pariajo kilpailutilanteisiin), mutta tuntuu että säälitään autoa ihan liikaa.
Kopsahduksia, osumia jne. tulee varmasti, mutta eikös sitä varten nimenomaan ole tehty putkikeulat ja törmäyssuojat, että ei painu niin kasaan ja/tai helpompi korjata.

Toinen mitä ihmetellyt muutaman kerran ratapäivillä, että samantien on joillakin "pro-kuskeilla" pelit seis, jos alkaa vettä satamaan.
Toisinsanoen, märänkelintreeni jää taas pois. Ja tunnetustiha suomen kesä on kuiva ja vähä luminen...
Mielestäni märällähän olisi hyvä treenata myös sitä tandemia, koska vauhdit pienenpiä ja autojen nopeuserot tasoittuvat useinmiten.
Tämäkin makuasioita, jokainen tyylillään

Ja alkuperäisessä lainauksessa, Mikko mainitsi sanan Hauska.
Eikös tätä lajia ole sen vuoksi monikin alkanut ajamaan. Se hauskanpito/lajin järjettömyys monelta vaan päässyt unohtumaan.
Treenatessa missilellä (tai miks ei kilpurillakin), homma saattaisikin vahingossa muuttuakkin taas hauskaksi  :-*

Joo tiedän pätemistä ja valitusta, enkä ole "pro-kuski", mutta antaako ajattelemisen aihetta? (ei vain mikolle tarkoitettu, vaan yleisesti)
Ei herneitä jos joku niitä tuntuu tarvitsevan.

Ei herneitä, loistavaa, että saa keskustelua aikaiseksi :)

Tottakai pariajotreeniä tarvitsisin itsekin, paljon. Mutta tarkoitin sitä, että jos sitä ajetaan puoliteholla, se on vähintäänkin puoliturhaa. Pitäisi ajaa limitillä ja oikeasti iholla, että treenimielessä hommasta kunnolla mitään saa irti, sitä suunnavaihtojen jne. ajoituksien hiomista ainakin itse nimenomaan itse kaipaisin. Itsellä tuossa arkuudesta ei ole kyse siitä että sitä omaa autoa säälittäisiin, vaan nimenomaan sitä kaverin autoa...

Kisoissa harjoitusvaiheessa ainakin itse vedän tandemia yleisesti ottaen tunnustellen, KAVERIN autoa, ja kaverin kilpailunkulkua EI VOI tuossa kohtaa riskeerata oman treenin takia.
Vähän sama treenipäivillä, jos aletaan sileen ihan oikeasti treenaamaan, homma pitää olla sovittuna niin että kumpikin ymmärtää mistä kyse ja riskit tiedetään. Ei niin, että vaan mennään ajamaan jonkun perään, prässätään täysillä ja ajetaan päälle. Kyllä ainakin mulla tulee osumia usein siinä kohtaa kun aletaan ajamaan limitillä, pikku osumia mutta niistä tahtoo jäädä usein harmittavan paljon jälkeä juuri siihen toiseen autoon.
Toisaalta treenikaverinkin pitäisi sitten vielä olla about samalla ajamisen tasolla että voi alkaa lähellä seuraamaan (se kun on aika pirun hankalaa jos ei yhtään tiedä mihin edellä ajava menee, korjaa koko ajan tai meno on tempoilevaa :) ) Ja mielellään toki saa olla vielä paremmalla kuskitasolla että pystyisi oppimaan linjoistakin jotain.

Yksinajo, tutuilla radoilla kilpurilla vetämisen itse koen kehittymismielessä ihan oikeasti vähän turhaksi. Ei saa käsittää väärin, oppimista ajamisesta on, ja paljon. Mutta jotenkin koen, että on hiukan siinä pisteessä etten oikein yksinään ajamalla mitään uutta hommasta saa irti, menee vaan toistoksi tietyn pisteen jälkeen. Tyystin eri asia on jos joku ulkopuolinen, jolal oikeasti on jotain annettavaa tulee kyytiin tai radan varteen opastamaan ja antamaan vinkkejä, mutta näin ei yleensä ole.

Kilpuri vs. missilet jne. treeniautot. Onhan se kilpurilla AJAMINEN hauskaa, ja hemmetin hauskaa onkin. Mutta... 800hp autolla se ajaminen on kovin nopeatempoista, niinkuin edellisessä taisin viitatakin, uudet renkaat kestävät muutaman minuutin jonka takia homma on yksinkertaisesti niin kallista, että pahaa tekee. Kisat pystyy vielä jotenkin perustelemaan itselleen mutta se että huvin vuoksi vetää päivän tilin sileäksi hetkessä... :( Ja onhan se hiukan typerän tuntuista muutenkin vaihtaa niitä kumeja suurin osa ajasta siihen ajamiseen nähden.

Sitä on vaikea sanoa saanko henkilökohtaisesti minkäverran hyötyä yksilösuoritukseen muilla kuin varsinaisella kilpa-autolla ajamisesta. Hyödyllistä pariajokokemusta sen sijaan saisi kyllä, siinä mielessä joku missile kyllä puolustaisi paikkaansa hyvinkin. Nyt vaan ne muut autot millä oon ajamassa käynyt, on arempia kolhuille kuin itse kilpuri joten...  ;D Jos pidemmän tauon jälkeen opettelee ajamaan esim. tuolla Mantalla uusiksi, ekat kymmenen kierrosta on helposti sitä spinnailua, sitten alkaa omaksumaan taas ne ohjauksen rajat, ja sen että autoa on vietävä koko ajan ohjaus lähes tapissa, ja sen että kun siitä mennään 5 astetta pidemmälle, pyörä nappaa pyöräkoteloon ja mennään ympäri. Kaasua ei pumppailla eikä sillä korjata vaan se pidetään pohjassa. Siitä kun hyppää taas sitten Camaroon, sama homma toisinpäin.

Tuosta trenaamisesta ja suoritustasaisuudesta muuten vielä. Mulla on ainakin vähän sellainen, että jos nyt ajatellaan kisojen treenivaihetta. Haen linjoja ja ajelen, kokeilen, jos  tiedostan jonkun kohdan radasta haastavaksi, keskityn erityisesti siihen. Tähän toki vaikuttaa sekin, että monilla rataprofiileilla kun ajaa niitä raivolla ajettavia lajittelusuorituksia/kisavetoja, renkaat kestävät 2 kierrosta. Kun taas jos ajelee vähän enemmän säästellen, voi päästä 2-3 kertaa enemmän. Kun treeniaikaa on rajallisesti, pääsee ajamaan enemmän.
Tiedän, että itse ajan aika usein suht vaisuja suorituksia treeneissä, ja kuitenkin lajittelussa "puskista" tulee se hyvä suoritus jolla ylletäänkin korkealle. Tähän vaikuttaa em. jutun lisäksi hemmetisti keskittymistaso, treenatessa itse en pääse juurikaan siihen tunnelmaan mitä itse kisatilanteessa, sit se yhtäkkiä vaan "menee" :)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2015, 08:32:55 ap kirjoittanut Mikko »

Menossa mukana 2015:
www.autoviitala.com
www.cr-renkaat.fi
www.tatech.fi
www.tarranet.fi
www.futurez.fi
www.martelius.com
SEO Kiikoinen
Kent tuotteet
Rosetti
TMAVirtanen.com
Pro Turbo

Poissa gerhard_jm

• Peruskäyttäjä
    • Sähköposti
Mielenkiintosta keskustelua reenaamisesta.
Mutta mitkäs olivat Juhan mietteet Camaron ajettavuudesta/ominaisuuksista? Luulisin että jotakin eroa löytyy turboNisukkaan Wisefabein ::)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2015, 00:50:58 ap kirjoittanut gerhard_jm »

Poissa jkallunki

• Peruskäyttäjä
    • Sähköposti
En tiiä miten muut talvella reenaa mutta ite vejän jiällä ladalla kuhan nyt nuo pakkaaset alkas että sitä jiätä suataisiin..

Poissa suppe86

• Kuljettaja
  • Vakionaama
  • *
Itse huomannut joka keväisen ilmiön.. Ei tule treenattua hirveästi muutenkaan ja koria tulee alkukaudesta aina säälittyä, korihommat kesäaikaan ei hirveesti kiinnosta eikä yleensä kesäaikaan ole aikaa korjatakkaan... Ajot paranee aina syksyä kohden ja sääli koria kohtaan vähenee.. Nyt se on päätetty, jos ylipäätään ajetaan ensi kesänä aion treenata heti keväällä niin maan pirusti! Kuitua saa kaupasta eikä sen kopan aina tarvi olla niin viimetten päälle..

Poissa juZz

• Ylläpitäjä
  • Vakionaama
  • juhaRintanen.com
    • Juha Rintanen
    • Sähköposti
Tiedän, että itse ajan aika usein suht vaisuja suorituksia treeneissä, ja kuitenkin lajittelussa "puskista" tulee se hyvä suoritus jolla ylletäänkin korkealle. Tähän vaikuttaa em. jutun lisäksi hemmetisti keskittymistaso, treenatessa itse en pääse juurikaan siihen tunnelmaan mitä itse kisatilanteessa, sit se yhtäkkiä vaan "menee" :)

Mulla on muuten Mikko vähän sama homma ollu aina. Treeneissä kyllä tulee joka alue hiottua, mutta jotenkin keskittyminen tai renkaiden sääliminen johtaa siihen että ei ehkä tuu vedettyä just sitä täydellistä suoritusta vaan sitä pihtaa sitten lajitteluun ;D (No eihän se aina tietenkään silloin onnistu)

Camaro oli Nissaniin verrattuna sanoisinko hieman 'erilainen' ajaa. Iso auto on sinänsä helppo viedä ja Mikko on kyllä tehnyt siitä todella hyvän ajettavan.
Se on semmonen auto, että jos vaan saisin penkin 10cm eteenpäin, voisin sillä osallistua mihin kisaan täällä vaan ihan vaan tuon parin kierroksen totuttaumisen perusteella.
Isoin shokki oli tietysti moottori. Kaasuun vastaavuus, jösses. Toki mörkömosa ei isolla vaihteella lähe tonnista ihan heräämään, mutta kun kierrokset on edes sinneppäin alueella niin hipasu ja sutii.
Tuosta Mikko kyllä mainitsikin että on hänen mielestään jopa liian herkkä. Pariajossa seuratessa lähellä näen tuossa kyllä paljon positiivisia puolia. Itse tulee pidettyä paljon kytkimellä vielä hereillä, mutta ainahan siinä on pieni viive. Opettelu ja mielipidejuttuja. Hienot jutut kummassakin :)

Mun mielestä se että suomen PRO ja nimenomaan PRO drifting voisi kehittyä sitä pariajoa pitää treenata. Mikolla on myös tässä ihan samat jutut mielessä kun mulla, 2 vetoo ja renkaat.. "Toivottavasti edessä oli edes hyvä kuski ja tästä sai nyt sitten hyötyä..."

Siinävaiheessa kun joku PRO kisaan ilmottautuu, pitäisi riskit tiedostaa että kyllä siellä sitä osumaa saattaa tulla. Jos joku sanoo PRO kisassa että älä tuu lähelle saattaa tulla lommo, on se kaveri kyllä väärässä autonäyttelyssä. Treenattaisiin edes Silloin sitten sitä pariajoa ihan tosissaan. Ne renkaathan menee sitten kisan piikkiin, ei treenin? :D
RRK Motorsport on nyt JR Motorsport Oy

Poissa Mikko

• Pro-kuljettaja
  • Vakionaama
  • **
    • Sähköposti
Se oli ihan kiva kuulla, että tuo auto on ajettavuudeltaan sinnepäin kohdillaan. Kaikkeen kun tottuu itse ja monet ratkaisut on tehty vaan ihan omasta päästä :) ...tuota ei aiemmin ole muut ajanut kuin minä, ja tiimikaverit vähän kokeillut.

Siinävaiheessa kun joku PRO kisaan ilmottautuu, pitäisi riskit tiedostaa että kyllä siellä sitä osumaa saattaa tulla. Jos joku sanoo PRO kisassa että älä tuu lähelle saattaa tulla lommo, on se kaveri kyllä väärässä autonäyttelyssä. Treenattaisiin edes Silloin sitten sitä pariajoa ihan tosissaan. Ne renkaathan menee sitten kisan piikkiin, ei treenin? :D

Onhan se kyllä noinkin.
Itse oon tuon vaan aina jotenkin aatellut niin, että kun kisoissa treenivaiheessa useimmiten vaan ajellaan ihan randomina ketävaan vastaan, ketä jonossa nyt viereen tuleekin. Lajittelut yleensä ajamatta ja osa ajelee vaan edellä treenaten siihen. Eli se on perässä ajellessa vaan sitä omaa treeniä, niin vaikka pääsis ajamaan renkaan kylkeen kiinni niin yleensä jätän siinä sen pienen marginaalin, pikku kolhut kuuluu jo tossakin asiaan mutta koitetaan jättää ne isommat riskit siihen kaaviovaiheeseen, varsinkin se jos treenivaiheessa torppaa kaverin auton ajokunnottomaks ja itse pääsee jatkamaan... Sitten toki eri asia jos aletaan jonkun kaverin kanssa ajamaan vuoron perään peräkkäin, sit voi prässätä menemään täysilläkin.

Kaaviovaiheessa, ihan sama mikä auto on edessä, ajan kyllä satavarmasti renkaan kylkeen kiinni jos kiinni saan  ;D Ja toisinaan sitten kyljestä sisään jos jotain odottamatonta tapahtuu... Jos se asia häiritsee, sitten on väärässä kisassa.

...tosta Camaron kaasuunvastaavuudesta muuten. On tosiaan aika herkkä ja vaatii nelosta pienemmällä vaihteella ajaessa aika tarkkaa kaasujalkaa, että pystyy ajaan yhtään jouhevasti.

Mutta siinä on myös ollut nyt jotain pientä häikkää, toimii kyllä normaalisti koko kierrosalueen ihan mukisematta liki tyhjäkäynniltä asti, mutta nyt on ollut ongelmaa että toisinaan "stumppaa" jossain kolmentonnin pinnassa (tai vähän päälle)  kun painaa kaasua. Painaa tarpeeksi niin herää, tähän ei syytä löytynyt. Ja ongelma pahenee mitä enemmän kone lämpiää, ei siis prötää vaan kuolee käytännössä kokonaan. Tarvii koittaa löytää syy tähän.

Tekniikkajupinaa tuohon liittyen:
Pienillä kierroksilla kaasuun vastaavuutta on ollut ajatus pehmentää hiukan. Tuli ehdotus, että kokeiltaisiin laittaa mekaaninen läppä ahtimen imu/painepuolen väliin missä ohjaus kaasulta esim 0-20%. Tyhjäkäynnillä auki ja mennen 20% kohdalla kokonaan kiinni. tms. sinnepäin. Auttaisi varmaan ainakin parkkipaikka ja katuajeluun ettei olisi ihan niin "herkkä".

On nyt vielä muutenkin selkeästi vaikeampi ajettava alakierroksilla kuin vanhalla kaasuläpällä, nyt paikallaan ihan normaali 90mm, missä läpän liikerata sen ~80astetta.
Alkup 90mm sähköläpässä liikerata on yli 100 astetta, ja on alkupäästä ns. progressiivinen. Eli selitetään vaikka näin, kun tää nykyinen läppä on kääntynyt 10 astetta, läppä on sentin auki, vanha läppä oli sen saman sentin auki kun oli käännetty 30 astetta, siitä sentistä eteenpäin aukeaa samaan tahtiin.

Mulla oli tässä aiemmin siitä orggiksesta mekaaniseksi modattu, mutta oli toteutukseltaan vähän kökkö, ja kun se liikerata oli oikeastaan juuri sama mikä boschilaisessa tps anturissa, niin ne oli vähän hajoavaisia. Mutta toimi toki juurikin tuolla alhaalla paremmin kun kaasun annostelu oli tarkempaa.  
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2015, 09:56:47 ap kirjoittanut Mikko »

Menossa mukana 2015:
www.autoviitala.com
www.cr-renkaat.fi
www.tatech.fi
www.tarranet.fi
www.futurez.fi
www.martelius.com
SEO Kiikoinen
Kent tuotteet
Rosetti
TMAVirtanen.com
Pro Turbo

Poissa ceroc

• Pro-kuljettaja
  • Vakionaama
  • **
    • Sähköposti
Onko mahdollista muuttaa kaasupolkimen vipusuhdetta ja täten lisätä liikerataa? Itse tälläistä modia mietin aikanaan, mut tuppas oleen rajallisesti tilaa, joten liikerataa en kyennyt lisäämään. Se ei poista sitä hyökkäämistä mut jotenki tuntuis et sitä pystyis hallitsemaan paremmin.

Poissa Mikko

• Pro-kuljettaja
  • Vakionaama
  • **
    • Sähköposti
[youtube]a2E4yMA3w1g[/youtube]

Tuosta uutta kausikoostetta jakoon, ainakin omasta mielestä ihan onnistunut pätkä  :)

Menossa mukana 2015:
www.autoviitala.com
www.cr-renkaat.fi
www.tatech.fi
www.tarranet.fi
www.futurez.fi
www.martelius.com
SEO Kiikoinen
Kent tuotteet
Rosetti
TMAVirtanen.com
Pro Turbo

Poissa Mikko

• Pro-kuljettaja
  • Vakionaama
  • **
    • Sähköposti
Nostellaanpa tätäkin topikkia pitkästä aikaa, niin saadaan vähän "ajan tasalle". Camarohan alkoi olla viime kauden jäljiltä viimeistään aika rujossa kunnossa lähempää tarkastellen, eihän tällä ikinä pahempaa kolhua ole tullut ajettua, mutta pikkutömpsyjä sitäkin enemmän ja ainoat ehjät osa viime syksynä alkoi olla hantin ovi ja katto, ja niistäkin maalit kesivät teippien mukana.  Kosmeettiinen läpikäynti aloiteltiin hyvissä ajoin alkutalvesta. Etulokareiden kuitumuotit korjailtiin. Ostin uudet takakyljet mitkä muotitettiin, vanhat kyljet olivat muottikelvottomassa kunnossa. Hommasin vielä uudet keulan osatkin jotka muotiteltiin myös, sitten vain pikkuhiljaa uusia osia muottitehtaasta pihalle. Homma jäi kuitenkin keväällä vaiheeseen muiden kiireiden alta

Nyt loppukesästä laittelin kuitenkin Camaron kuosiin, peltiset takakyljet lähtivät nyt sitten pois, takapaneelin jätin vielä peltiseksi, mutta tuo muotitettiin myös. Eli kun tulee pahempu tälli peräpäähän...:) Painoa hommasta ei ihan järkyttävästi lähtenyt pois, max. 20kg. Pitäisi käydä taas joskus puntarilla, mutta tankki täynnä lienee nyt 1250kg nurkilla. Muutamia vuosia sitten roadsport kisoissa tätä puntaroitiin useinkin, tämä oli silloin 1310kg 40l tankki täynnä, ja painavammilla vanteilla. Sen jälkeen on tullut lisää ahdin ja cooleri. Mutta muuten lähtenyt painoa pois sieltä täältä. Isoin yksittäinen kevennys lienee alkup naamapellin poistaminen ja korvaaminen putkikeulalla. Myös alatukivarsista tuli viime kesänä 10kg kevennys, ylätukivarsista 4kg luokkaa jne.

Tein loput kuituosat ja kävin muuten korin läpi. Väritykseksi tuli nyt aiempaa tavallaan hillitympi, Baldwin motion teeman tapainen taas, pääväriksi uuden Lambon Arancio Argos, aikas punainen ja reilusti flippaava oranssi. Aika näyttää saavatko nuo mustat alaosat niskaansa jonkun teippauksen printtimuodossa vai ei, hain nyt vähän hillitympää ilmettä, kehtaa ajella paremmin satunnaisesti kadullakin. Teknisellä puolella ei ihmeempiä uudistuksia, BC racingin BR takatolpat vaihdoin eteen, ja ostin taakse ER sarjan 2-way tolpat lisäsäiliöillä. Takapäähän jarruille uudet Wilwoodin dynalitet ja Willwoodin 2psi paineventtiili korjaamaan jarrujen liiallista palauttamista, käsijarrussa oli vähän reilumpuoleinen tyhjä liike.

Texas speed and performancelta tuli uusi nokka, ja PACin venttiilijouset + 3-pulttinen jakopää vanhojen tilalle, mutta nuo jäi lopulta vaihtamatta tälle kesää. Tämä on rehti remmiahdin nokka. 231/239, .640"/.629", 115 LSA, 112 ICL. Saa nähdä mitä vaikuttaa, vanha oli vaparinokka vakiomäntien ehdoilla 227/238 , 0.583"/.600", LSA/ICL: 112/108
toiveissa että vaikuttaisi hieman myös lämmöntuottoon. Mutta, ensi kesäksi vasta...

Ajamassakin kerkesin nyt syksyllä käymään pari kertaa, Kokkolassa Venetsia drifting. Odotukset ei olleet kovin korkealla, auto saatiin kuntoon ja pyörilleen Kokkolaa edeltävänä iltana. Sitten vaan nollatreenillä suoraan parkkipaikalle pujottelemaan. Hopeaahan tuolta tuli eli pitänee olla tyytyväinen

Sitten viime viikonloppuna käytiin Riikassa, Bikerniekin witch ketlessä NEZ kisassa. Ihan hyvin tuollakin kuitenkin meni. ei menestystä, top16 vaiheessa tipahdin mutta kesän treeniajomääärällä saa olla ihan tyytyväinen ajeluihin ja siihen että auto jäi ehjäksi. Treenit meni tuolla haastavalla radalla kyllä ihan persiilleen, harjoituksen puute näkyi. Lajitteluissa alkoi rata löytymään mutta kaavio meni jo ihan hyvin kun sai kisamoodin ja kunnon raivon päälle :)

Tämän kesän ajelut jäi vähiin, syy oli aika selkeä. Käytin likimain koko kevään siviiliautoprojektiin. Tällanen -70 Charger 500 valmistui sellaseen 98% valmiusasteeseen. 6.1 SRT8 koneella ja T56 6-vaihteisella manuaalilla, alustaa ja jarrujakin sen verran että tuolla pääsenee etenemään vinossakin ;) No, mitä nyt 430hp 1600kg koppia liikuttaa. Tuon jälkeen oli niin paljon rästihommaa töistä että en ehtinyt Camaron kimppuun ennen syksyä.

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 11, 2017, 07:46:31 ap kirjoittanut Mikko »

Menossa mukana 2015:
www.autoviitala.com
www.cr-renkaat.fi
www.tatech.fi
www.tarranet.fi
www.futurez.fi
www.martelius.com
SEO Kiikoinen
Kent tuotteet
Rosetti
TMAVirtanen.com
Pro Turbo

Poissa Pena

• Vakionaama
  • no onhan se
Kiva kun joku tännekkin päivittelee, eikä voi kun todeta että jäätävän hienoa kalustoa  8)
Ps. Hieno pick up subaru  ;D

Poissa Akimoto

• Uusi käyttäjä
  • Catcorner Drift Team
Mukavaa luettavaa kun jaksat kirjottaa selkeesti ja tarpeeksi, iso peukku. Tuohon vanhaan tekstiin takerrun toho yksin reenaamisee samalla radalla voin samaistua, sillon ku ite ajoin vielä niin tuli ouluzonea rullattua varmaan 200kierosta niin se alko tuntua itsensä kiduttamiselta.. :D Tommonen chargeri niitä harvoja jenkkejä joita hyväksysin omaan pihaan, on hieno. Ja Hieno on camaroki nytten uudella lookilla, näin kuvia venetsia riftingistä eka katoin vähä apeana mutta nyt ku vertasi vanhaan teemaan niin onhan tuo nyt paljon hienompi :)

Poissa Mikko

• Pro-kuljettaja
  • Vakionaama
  • **
    • Sähköposti
Camaron ulkoasu on vielä hiukan vaiheessa, teipit oli nyt vaan jotain mitä piti kiireellä lätkiä ennen Venetsiaa, ajatuksissa olisi alaosaa joku yliveto printti vähän paremmin mietittynä, yläosan väri miellyttää nyt kyllä omaa silmää.

Tuosta treenaamisesta vielä, nyt kun uusiksi itsekin luin niin hiukan epäselvästi on saattanut tulla omia ajatuksia kirjoiteltua. Mutta, mulla on näitä lähiratoja ajettuna aika paljon, harrastevuosia kun alkaa olla takana aikas monta. Alastaroa varmasti 1000 kierrosta jos ei kaks ympäri, Pesämäkeäkin jo aika paljon. Ei siitä yksinajamisesta kovin paljon irti saa muuta kuin auton säätämisen kannalta, ja pariajostakaan ei oikein muuten kuin jos ei aleta ajamaan niin tosissaan, että mitä suurimmalla todennäköisyydellä tulee sitä korjattavaakin.

Mutta, parina viime talvena on "keksitty" loistava ajanviete, pariajo jääradalla jollain pommeilla, piikkirenkailla. On yllättävän nopeatempoista ja tuossa pääsee ihan kohtalaisesti hiomaan juuri noita ajoituksia ja suunnanvaihtoja mitä aiemmin olen maininnutkin, eikä niin haittaa jos vähän kopisee. Itse sanoisin että erittäin hyödyllistä treeniä ja rengaskulutkin olemattomat :)

Ps. Pena, eiks ookkin, ja vielä pätkä :D

Laturihan on sellanen ikuisuusprojekti, mikä on nytten jo ihan hyvällä mallilla, tänä vuonna ajetaan vielä. Noitahan oli alkujaan kaks, piti valmistua samaan aikaan, toinen rottalookissa ja tää toinen viimotten päälle. No, se toinen valmistu ennen aikojaan, enkä osannu oikein sitä rottalookkiin tekemistäkään, oli pari kesää ajossa ja lähti sit kiertoon, aattelin etten tarvinne kahta samanlaista...

Vaihtelin sen tällaseen, oon niin pirun tykästynyt tuohon Camaron koneeseen, että ajatus on ollut et tarvii saada johonkin katulaitteeseenkin samantyylinen joten tuli geeämmää tilalle, tähän on LS hommattuna ja tulee näillä näkymin pakokaasuahtimella.

Sori, nyt meni vähän offtopikiks luisujutuista

Menossa mukana 2015:
www.autoviitala.com
www.cr-renkaat.fi
www.tatech.fi
www.tarranet.fi
www.futurez.fi
www.martelius.com
SEO Kiikoinen
Kent tuotteet
Rosetti