Kirjoittaja Aihe: Hydraulisista painelaakereista.  (Luettu 19555 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Repa

  • Moderaattori
  • Vakionaama
  • *****
  • Viestejä: 1112
  • F*ck U! F*ck U 2!
    • Sähköposti
Hydraulisista painelaakereista.
« : Joulukuu 18, 2008, 10:46:10 ap »
Tuossa omaa laatikkoprojektia suunnitellessa tuli mieleen paljon puhutut saabin painelaakerit, sellaiset jotka tulevat kytkinakselin juureen ja joissa on työsylinteri sekä painelaakeri samassa paketissa.

Juu. Kyllä tiedän että Alconilta, Tiltonilta, Quartermasterilta, Howelta ainakin saa kunnon paketteja, mutta hintaa noilla tuntuu olevan kohtuu paljon.

Ajatus lähti oikeastaan Alconin sivuilta jossa luki painelaakeri pdf:ssä "Replaces existing saab type units".  http://www.alcon.co.uk/brakes_clutches_catalogue_small.pdf
Tästä tulikin mieleen että minkä mallin painelaakerin tuo sitten korvaa? Näitähän on ollut 90, 99, 9000, 9-3 saabeissa kai ainakin.

Jossain vectrassa on kuulemma sama paketti kuin jossain saabissa. Malleista ei tietoa.

Myös Ford mondeossa 01-07 on vastaavan tyyppinen paketti, mutta siinä on reikä samankokoinen kuin mun kytkinakseli. (28.5mm) välystä saisi kuitenkin olla vähän.

Reiän koko saisi olla yli 29mm. Alconissa se näyttäisi olevan 30.92mm.

Ehdotuksia ja mahdollisuuksia otetaan vastaan.

Tässä kuva norjan poikien forumilta -95 9000 saabin painelakru kyseessä. Tässä reikä tasan 29mm tällaista meinasin mennä katsomaan varaosaliikkeeseen seuraavaksi.


Poissa Lemppa

  • Vakionaama
  • Viestejä: 307
    • Harrastelua
    • Sähköposti
Vs: Hydraulisista painelaakereista.
« Vastaus #1 : Joulukuu 18, 2008, 11:12:12 ap »
Multa löytyy tollaset tallista ylimääräisenä jos joku tarvitsee




Poissa samppa

  • Peruskäyttäjä
  • Viestejä: 41
Vs: Hydraulisista painelaakereista.
« Vastaus #2 : Joulukuu 18, 2008, 12:11:09 ip »
Tiltonilta muistaakseni löytyi kaikenlaisia halkaisija kokoja 38mm aina 84mm asti...

Poissa Cami

  • Peruskäyttäjä
  • Viestejä: 54
Vs: Hydraulisista painelaakereista.
« Vastaus #3 : Tammikuu 11, 2009, 09:52:41 ap »
Opel Omegassa oli ainakin volvon suorakytkyyn passeli kun kaverille ehtittiin, Polkimen liike saatiin rajattua todella lyhkäseksi.

Poissa spanx

  • Vakionaama
  • Viestejä: 216
    • Sähköposti
Vs: Hydraulisista painelaakereista.
« Vastaus #4 : Huhtikuu 23, 2014, 23:55:30 ip »
Ajattelin täältäkin kysyä, kun ajankohtaista on tuo sylinterihomma.

Eli käytössä tollanen saabin sylkky ja siihen sopiva painelaakeri. Paljonko asetelman kynsien ja laakerin välissä olis hyvä olla rakoa?

Poissa harrastaja

  • Peruskäyttäjä
  • Viestejä: 30
Vs: Hydraulisista painelaakereista.
« Vastaus #5 : Huhtikuu 24, 2014, 00:14:25 ap »
Riippuu kytkimestä, mutta suuruusluokkaa "vähintään" 5mm.

Poissa veikkis

  • Pro-kuljettaja
  • Vakionaama
  • **
  • Viestejä: 960
    • Sideways Drift team
    • Sähköposti
Vs: Hydraulisista painelaakereista.
« Vastaus #6 : Huhtikuu 24, 2014, 10:16:44 ap »
Muistakaa sit kattoa myös stoppari polkimelle kun osat on muuten ns. sieltä täältä ettei pääse työntämään asetelmaa ympäri...
Sideways Drift team
Web:         www.sideways.fi
Facebook:  www.facebook.com/sidewaysdrift
Instagram: sidewaysdriftteam

Poissa spanx

  • Vakionaama
  • Viestejä: 216
    • Sähköposti
Vs: Hydraulisista painelaakereista.
« Vastaus #7 : Huhtikuu 24, 2014, 15:51:35 ip »
Riippuu kytkimestä, mutta suuruusluokkaa "vähintään" 5mm.

Ap racing 1 levynen.. Mihin toi tieto "vähintään 5mm" perustuu, juuri tähän saabin sylkkyyn?

Käsittääkseni esim tiltonilla on alle 5mm

Poissa CrazyDriver

  • Kuljettaja
  • Vakionaama
  • *
  • Viestejä: 250
  • Tmi Janne Kaasalainen
    • Sähköposti
Vs: Hydraulisista painelaakereista.
« Vastaus #8 : Huhtikuu 24, 2014, 17:45:59 ip »
Riippuu kytkimestä, mutta suuruusluokkaa "vähintään" 5mm.

Ap racing 1 levynen.. Mihin toi tieto "vähintään 5mm" perustuu, juuri tähän saabin sylkkyyn?

Käsittääkseni esim tiltonilla on alle 5mm

Tiltonilla 2-4mm

Poissa harrastaja

  • Peruskäyttäjä
  • Viestejä: 30
Vs: Hydraulisista painelaakereista.
« Vastaus #9 : Huhtikuu 24, 2014, 19:54:45 ip »
Perustuu siihen, että pikkusen liian isosta ei yleensä ole haittaa.

Tota Tilton 2-4mm en näkemättä usko (no voi jossain olla). Tiltonin normaali ohje 184millisille on 4,3 - 5,8mm (löytyy myös 4-7,6mm ohje).

AP:n mistään dokumenteista en ole onnistunut löytämään tota mittaa, mutta minimissäänkin 4 milliä "normikuluman" (0,75mm) mukaan.

Pitänee tuotakin mittailla....

Poissa spanx

  • Vakionaama
  • Viestejä: 216
    • Sähköposti
Vs: Hydraulisista painelaakereista.
« Vastaus #10 : Huhtikuu 27, 2014, 16:10:52 ip »
Kyllä nyt yhen painelaakerin asennus vastustaa :D

Eli laakeri paketista paikalleen, n.5mm ilmaraolla. Ilmaantu helposti ja poljintuntuma on hyvä.

Ongelmana on se, että ku kytkinpolkimen nostaa ylös, niin laakeri ei palaudu siihen ilmaraolle, vaan jää "makaamaan" kynsiä vasten. Kokeiltiin lisätä ilmarako 10 milliin mut sama lopputulos.. :o

Käsittääkseni laakerin ei kuuluis pyöriä koneen mukana muutakuin sillon ku kytkintä painetaan?

Poissa CrazyDriver

  • Kuljettaja
  • Vakionaama
  • *
  • Viestejä: 250
  • Tmi Janne Kaasalainen
    • Sähköposti
Vs: Hydraulisista painelaakereista.
« Vastaus #11 : Huhtikuu 27, 2014, 20:57:39 ip »
Kyllä nyt yhen painelaakerin asennus vastustaa :D

Eli laakeri paketista paikalleen, n.5mm ilmaraolla. Ilmaantu helposti ja poljintuntuma on hyvä.

Ongelmana on se, että ku kytkinpolkimen nostaa ylös, niin laakeri ei palaudu siihen ilmaraolle, vaan jää "makaamaan" kynsiä vasten. Kokeiltiin lisätä ilmarako 10 milliin mut sama lopputulos.. :o

Käsittääkseni laakerin ei kuuluis pyöriä koneen mukana muutakuin sillon ku kytkintä painetaan?

Kyllä tuo tuntuu mukana pyörivän kaikissa mitä ite oon nähny... (n.40 tilton settiä joissa käyttäny ainakin 6 eri painelaakeria, laakerivalmistajia ollut tilton, qm, sit oli joku jenkin laakeri ja tuo saabin) Eihän noissa mitään palautusjousta tms ole. Paineasetelman tähtilevy vaan painaa palautuessaan laakeria taaksepäin.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 27, 2014, 20:59:33 ip kirjoittanut CrazyDriver »

Poissa spanx

  • Vakionaama
  • Viestejä: 216
    • Sähköposti
Vs: Hydraulisista painelaakereista.
« Vastaus #12 : Huhtikuu 28, 2014, 01:02:37 ap »
Kiitos tiedosta, helpotti kummasti tätä pähkäilyä! :)

Mukavaa et viel joku viittii jeesaa ilman maksua :D

Poissa Viitsu

  • Kuljettaja
  • Vakionaama
  • *
  • Viestejä: 488
    • Sähköposti
Vs: Hydraulisista painelaakereista.
« Vastaus #13 : Huhtikuu 28, 2014, 01:21:21 ap »
Kiitos tiedosta, helpotti kummasti tätä pähkäilyä! :)

Mukavaa et viel joku viittii jeesaa ilman maksua :D

No mutta nythän voit laittaa kuvan ja vaikka cad kuva siitä adapteristas ja mitat tänne yleisesti ja alkaa vastaileen kaikille samoista asioista kun sulla tota aikas tuntuu olevan.
Joni "viitsu" Viitaniemi
Team Madness Drift Garage

Toyota supra mk3 Dspec (odottelee)
Toyota corolla dx 2jz-gte Dspec (rakennuksessa)

Luisua avustamassa:
www.PHPOY.fi
www.JH-Sound.fi
TMI: MH Autohuolto
Ruoveden rakennustarvike
www.autiotrading.com

Poissa spanx

  • Vakionaama
  • Viestejä: 216
    • Sähköposti
Vs: Hydraulisista painelaakereista.
« Vastaus #14 : Huhtikuu 28, 2014, 01:39:41 ap »
Älä suotta vedä hernettä käkättimeen ;D