Kirjoittaja Aihe: Hydr. Käsijarrun rakentaminen  (Luettu 54793 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kimmo

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 7
  • catcorner drift team
    • Sähköposti
Vs: Hydr. Käsijarrun rakentaminen
« Vastaus #60 : Toukokuu 12, 2015, 23:54:16 ip »
Mulla oli kyllä viimekesänä suparun absiyksikkö kylläkin virrattomana käytössä kasijarrukahvan kans niin että taakse menevät putket vedin yhteen ja siitä kahvaan ja sitte jarrun jälkee takasin kahdeksi, toimi kyllä ihan samallai ku nyt ilman yksikköä nesteen kulku mutta tosiaan ilman virtoja oli apsit.



onko sulla siis hyde käsijarrun sylinteri normi linjan välissä eikä rinnalla?

Joo kyllä oli ja on nytkin välissä, ennen oli siis ihan absillisenkin yksikön kanssa ja toimi nou brops!


Nyt tein kokonaan auton uusiksi niin tietty heivasin sen mötikän veke mut samallai se toimi,  ja itse itselleni vastaten siellähän tosiaa kuuluu olla jousi sillä männän alla sylinterissä mutta se mun kinamalli oli perjantaimallia ja ***** se oli jääny kiinaan ni otin kollekalta saman näkösen kiinalaisen sylkän jossa jousi niin nyt "lataa" nesteet hyvin :D

Poissa saquzi

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Sähköposti
Vs: Hydr. Käsijarrun rakentaminen
« Vastaus #61 : Elokuu 13, 2015, 21:01:13 ip »
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=hydraulic+hand+brake&_sop=15

Ainakin säiliöitä on noille, että voi vetää T-haara tyyliin tuon käsijarrun..?
Mistään mitään en tiedä, höpisen vain omiani.
-MB w202 VAG2.5TDI voimistettu

Poissa pex

  • Peruskäyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Sähköposti
Vs: Hydr. Käsijarrun rakentaminen
« Vastaus #62 : Elokuu 23, 2015, 09:53:19 ap »
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=hydraulic+hand+brake&_sop=15

Ainakin säiliöitä on noille, että voi vetää T-haara tyyliin tuon käsijarrun..?

ei taida ihan toimia t-haaralla, käppäristä kun nykäisee niin pääsylinterin nestesäiliössä pinta vaan nousee ja poljinta painaessa käppärin säiliössä pinta nousee..

Poissa Pena

  • Vakionaama
  • Viestejä: 207
  • no onhan se
Vs: Hydr. Käsijarrun rakentaminen
« Vastaus #63 : Lokakuu 29, 2015, 15:41:47 ip »
Onkos jollain suomessa ollut käppäri tuollaisella erillisellä säiliöllä käytössä?
Edellisessä nissanissa oli ihan perinteisesti asennettu hydr. käsijarru, nyt on kehitteillä tohon jäärata autoon sellainen systeemi, jossa käsijarrulle on oma satula/putket jne. Sellaiseen käyttöönhän mun mielestä tuo erillinen säiliö sopii?

Poissa saquzi

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Sähköposti
Vs: Hydr. Käsijarrun rakentaminen
« Vastaus #64 : Lokakuu 30, 2015, 08:23:21 ap »
Sopii, siihen käyttöön ilmeisesti tarkoitettukin. Yhessä ladassa oli vuosi sitte pelkät takajarrut käytössä ku ei ollu ehjiä etujarruja, niin juuri tuohon tyyliin oli takajarru (käsijarrukahva ja erillinen säiliö).
Mistään mitään en tiedä, höpisen vain omiani.
-MB w202 VAG2.5TDI voimistettu

Poissa iigle

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Sähköposti
Vs: Hydr. Käsijarrun rakentaminen
« Vastaus #65 : Marraskuu 21, 2015, 01:09:59 ap »
Kertokaas mulle mikä on ku ostin auton missä joku laittanu hydraulisen käppärin ja edellinen omistaja oli purkanu jarruja eikä ollu saanu ilmattua niin että toi käppäri toimis. Mutta en saanu minäkään. Yritettiin kaverin kans ilmata eri tavoilla mitä netistä löyty. Mutta nyt ei saada sieltä enään ilmaa ja kun jalkajarrulla pumppaa käppäriin paineen ja vetää käppäristä niin ihan pehmeesti menee pohjaan ja säiliössä nesteen pinta nousee. Ei kai sen säiliön suuntaan sen nesteen kuuluis mennä? Ja onko normaalia et se käppärin sylkkä palautuu todella hitaasti? Jarrut kyl toimii normisti paitsi jos vetää käppäristä niin joutuu pumppaa paineen takas.
Turbo riesa 2.0i

Poissa saquzi

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Sähköposti
Vs: Hydr. Käsijarrun rakentaminen
« Vastaus #66 : Marraskuu 21, 2015, 09:54:20 ap »
Onko putket sylinterissä oikeinpäin?
Mistään mitään en tiedä, höpisen vain omiani.
-MB w202 VAG2.5TDI voimistettu

Poissa iigle

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Sähköposti
Vs: Hydr. Käsijarrun rakentaminen
« Vastaus #67 : Marraskuu 21, 2015, 16:44:43 ip »
Kummin päin niitten kuuluu olla? Nyt säiliöltä tuleva menee tohon taaimmaiseen paikkaan eli kauemmas kahvasta. Ja toi etummainen lähtö on tollanen vino.
Turbo riesa 2.0i

Poissa CrazyDriver

  • Kuljettaja
  • Vakionaama
  • *
  • Viestejä: 250
  • Tmi Janne Kaasalainen
    • Sähköposti
Vs: Hydr. Käsijarrun rakentaminen
« Vastaus #68 : Marraskuu 21, 2015, 20:34:32 ip »
Kummin päin niitten kuuluu olla? Nyt säiliöltä tuleva menee tohon taaimmaiseen paikkaan eli kauemmas kahvasta. Ja toi etummainen lähtö on tollanen vino.

Riippuu mikä sylinteri, kiina ym sylintereissä taaemmasta neste sisää ja edestä ulos. alconissa päinvastoin.

Poissa iigle

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Sähköposti
Vs: Hydr. Käsijarrun rakentaminen
« Vastaus #69 : Marraskuu 28, 2015, 19:08:06 ip »
No nyt käänsin putket ja ilma on pois koska jalkajarru toimii. Mutta edelleen käsijarru painuu pohjaan ja pitää vedon aikana mutta vapautuu kun on pohjassa. Ja neste nousee vieläkin säiliöön. Voiko toi sylinteri vuotaa niin että se päästää sen takaisin? Alkaa ideat loppumaan.
Turbo riesa 2.0i

Poissa saquzi

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Sähköposti
Vs: Hydr. Käsijarrun rakentaminen
« Vastaus #70 : Marraskuu 29, 2015, 10:46:42 ap »
no eipä tossa taida enään muuta mahdollisuutta olla. Sylinteri irti ja auki.
Mistään mitään en tiedä, höpisen vain omiani.
-MB w202 VAG2.5TDI voimistettu

Poissa Velllu

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
  • Tehotonta räpleemistä
Vs: Hydr. Käsijarrun rakentaminen
« Vastaus #71 : Toukokuu 11, 2016, 16:07:20 ip »
Tullut aiemmin tuolla virtuaaliluisujen puolella kirjoitettua, mutta ei näkynyt enää tunnus toimivan niin jatketaan tällä puolella uudella tunnuksella.

Elikkäs autona kaikkien rakastama e36 bemari ja ongelmana hydraulinen käsijarru.
Auto on varustettu abseilla ja luistonestolla, eli kahdella linjalla keulasta perälle. Sylintereinä on kaks kappaletta alconin 0,625, linjat biltema 5mm putkesta. Taakse uusittu levyt joihin kaveriksi ferodon jarrupalat, absit otettu pois päältä, silti vain juuri ja juuri saa roikotettua, ei toivoakaan että käsijarrulla suoriltaan tai vastaheitolla takaset lukkoon.

Sylinterien liitännöissä mutkia ylös alas , joten ilmattu tällaisella vempeleellä. putkista ei muuta kun nestettä tule, joten ilman ei luulisi ongelmana olevan.
Onko linjat liian ohuet sylintereiltä perälle, eikö bemarin omissa satuloissa riitä teho vai mistä voisi ongelma johtua?
Pahoittelut vanhan topikin nostamisesta, mutta etukäteen kiitokset asioista tietäville, tätä jo tovin jos toisenkin yrittänyt sumplia.


Poissa pasi666

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 6
Vs: Hydr. Käsijarrun rakentaminen
« Vastaus #72 : Toukokuu 11, 2016, 22:02:21 ip »
Onko inlet ja outlet menny väärinpäin?  :-[

Poissa Velllu

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
  • Tehotonta räpleemistä
Vs: Hydr. Käsijarrun rakentaminen
« Vastaus #73 : Toukokuu 12, 2016, 15:27:00 ip »
Tämän kuvan perusteella pitäisi ihan oikein päin olla, että etummaiseen keulalta tulevat ja taakse lähtee taaemmat. Eikä mene linjatkaan "ristiin."

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2016, 15:28:54 ip kirjoittanut Velllu »

Poissa MikkoP_

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Sähköposti
Vs: Hydr. Käsijarrun rakentaminen
« Vastaus #74 : Toukokuu 12, 2016, 21:08:50 ip »


Itsellä ollut vastaavanlainen ongelma jokin aika sitten. Yleensä ongelmat johtuvat näistä:

- Järjestelmässä voi olla ilmaa. Bemarit on usein melko haastavia ilmata. ABS -yksikköön jää monesti ilmaa, joka ei helposti lähde pois. Joissain malleissa ABS -yksiköitä pystyy ilmaamaan INBA ohjelmiston avulla (esim. E46) Omassa autossa INBA ei toiminut, joten sain auton ilmattua käyttämällä vastaavanlaista laitteella, joka työntää jarrunestettä paineella ja laittamalla satuloiden puolelle imevän jarrujen ilmauslaitteen. Ilmauksen tein vetämällä käsijarrun ylös ja painamalla jalkajarrun alas, niin monta kertaa että laskeutu alas. Tämän toistin about 30 kertaa.

- Todennäköisesti vika on väärin mitoitettussa sylinterissä, eli mitä isompi sylinteri on käsijarrun puolella sitä lujempaa joutuu vetämään kahvasta, että saa muodostettua jarrut lukitsevan paineen. Suosittelen kokeilemaan yhdistämällä kummatkin takajarrut yhteen sylinteriin.

- Väärä vipusuhde. Vipusuhde on matka kahvan ylimmästä kohtaa sylintereiden kiinnitys niveleen, jaettuna sylinterin nivellen kohdalta kahvan akselille(kuva havainollistaa paremmin). Oikein mitoitetulla vipusuhteella voidaan korjata väärin mitoitettujen sylintereiden haittoja,  Ratkaisuja on pidentää kahvaa tai porata lähemmäksi kahvan akselia sylinterin kiinnitys reikä. internetin syövereistä löytyy ohjelmia vipu suhteen ja sylinterin koon laskemiseen.