Kirjoittaja Aihe: Tekniset kysymykset turvakaarista  (Luettu 58605 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa FAST-FINN

  • Pro-kuljettaja
  • Vakionaama
  • **
  • Viestejä: 800
    • sladitusta rapakon takana
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #30 : Joulukuu 03, 2007, 06:36:15 ap »
Tässä nyt vielä suora lainaus akk:n sääntökirjasta vuosimallia 2006. Jos uudemmissa kirjoissa on jotain muutosta tässä kohtaa niin korjatkaa ihmeessä. (faktoina ei mutuina)

8.2.2.2 Turvakehikon kiinnitys koriin

Kaarien lattiakiinnitystä varten tulee jokainen kaaren alapään kiinnitys sisältää kiinnikelapun, jonka minimipaksuus on 3 mm (ei kuitenkaan ohuempi kuin kaaren seinämäpaksuus, johon se hitsataan).
Kaarien alapään kiinnitys koriin on tehtävä vähintään kolmella pultilla. Kiinnityskohdat tulee vahvistaan vähintään 3 mm paksulla ja pinta-alaltaan vähintään 120 cm2 vahvikelevyllä, joka on hitsattu koriin.

Erilaiset vaihtoehdot ovat kuvissa 253-20-26. Tämä ei välttämättä koske takatukia.
Pulttien tulee olla vähintään M8 kokoa ja lujuus vähintään 8.8 ISO normin mukaan. Muttereiden tulee olla itselukitsevia tai varustettu aluslevyllä. Edelläoleva on vähimmäisvaatimus. Lisäksi voidaan tehdä lisäkiinnityksiä, kaarien kiinnitykset vahvikelevyihin saadaan hitsata, kehikko voidaan hitsata koriin.



tossahan se lukee mut niinkuin lakikirjassa taytyy lukee varovasti moneen krtaan ja silti tulee erilaisia tulkintoja.

mut minimivaatimus on noi pultit vahvikelevyn kanssa ja hitsata saa ja mina jopa suosiyyelen koska kolme pulttii ei ikina oo yhta kestava kuin hitsattu levy.

(Edelläoleva on vähimmäisvaatimus. Lisäksi voidaan tehdä lisäkiinnityksiä, kaarien kiinnitykset vahvikelevyihin saadaan hitsata, kehikko voidaan hitsata koriin.)



Poissa hoj

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 14
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #31 : Joulukuu 03, 2007, 15:56:54 ip »
Lattiaan kiinnitettävien kaariputkien päihin hitsataan kiinnikelaput, joiden minimi paksuus on 3 mm tai vähintään siihen hitsattavan putken seinämän vahvuus. Huomattavaa on, että näiden kiinnikelappujen kokoa eivät säännöt määrittele.

Auton lattiaan hitsataan vahvikelevyt (siis eri levyt kuin putken päässä!) joiden minimi paksuus on 3 mm ja pinta-ala 120 cm2.

Kaariputkien päissä olevat kiinnikelaput kiinnitetään vähintään kolmella pultilla lattiaan hitsattuihin vahvikelevyihin. Sääntö siis mahdollistaa sen, että turvakehikko voisi olla teoriassa irroitettava.

Siis kaaren päähän hitsataan kiinnikelevy ja auton runkoon hitsataan vahvikelevy. Nämä levyt pultataan toisiinsa.

Säännöt sallivat kiinnikelappujen hitsaamisen vahvikelevyihin, mutta koska pultit ovat minimi kiinnitysvaatimus tulee niiden olla asennettuna.

Rakenne selviää akk:n sääntökirjasta kuvista 253-20-26

Poissa juzzi

  • Kuljettaja
  • Vakionaama
  • *
  • Viestejä: 474
  • KÖYHÄ!
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #32 : Joulukuu 06, 2007, 19:13:29 ip »
Omaan autoon kun laitoin kaaret kiinni niin laitoin ne eka hitsaamalla kiinni jonka jälkeen laitoin vielä joka kiinnitys kohtaan 3 pulttia joiden asentamisessa meni ehkä jopa tunti kallista aikaani. eipä siinä kauaa nokka tuhise jos tallista löytyy porakone jossa kunnon terä ja sitten räikkäsarja ja kiintoavain....Mutta eihän niitä ole pakko laittaa jos se tuntuu täysin mahdottomalta.
Omega 7.0 16v
Omega -01 2.5 24v turbo
BMW E30 M3

Poissa silveR

  • Moderaattori
  • Vakionaama
  • ***
  • Viestejä: 2962
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #33 : Joulukuu 06, 2007, 21:34:04 ip »
Tässä nyt vielä Säätäjän kysymykseen vastaus materiaalivalintaa varten, eli pääkaari paksumpaa jöötiä ja loput sitten tuota min. 38-putkea. Linkki tähänkin tietoon oli heti topicin ekalla sivulla, ja sama tieto useasti muutenkin forumilla esitetty joten hieman omaa vaivannäköä peliin ennenkuin aletaan räyhäämään ja nimittelemään muita, kiitos!

8.3. MATERIAALI

Käytettävät putket:

Minimiaine: Kylmävedetty saumaton hiiliteräs

Minimi vetolujuus: 350 N/mm2

Minimimitat: 38(1,5”)x2,5 tai 40(1,6”)x2.0 mm

Pääkaaren tai pitkittäispääkaarien (ei sivukaarien) ja pitkittäispääkaarien takimmaisessa välituessa on putken minimimitat: 45(1,75”)x2,5 tai 50(2,0”)x2,0 mm (kuvat 253-37 ja 38).

Teräslaatua valikoitaessa tulee kiinnittää huomiota erityisen suureen venymislujuuteen ja aineen soveltuvuuteen hitsaukseen.

Putken taivutus tulee tehdä kylmänä. Putkea ei saa taivuttaa pienemmällä kuin kolmenkertaisella säteellä verrattuna putken halkaisijaan. Jos putki painuu kasaan taivutettaessa saa halkaisijoiden suhde (pienempi/ suurempi) olla pienimmillään 0.9.

Poissa f1zz

  • Peruskäyttäjä
  • Viestejä: 93
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #34 : Joulukuu 10, 2007, 10:52:52 ap »
Onko asia niin että kaikki putkien pitää olla saumatonta? Itsellä ns korin sisällä oleva kehikko on saumatonta mutta esim taka-akseliston ja etutolppien tuennat ovat saumallista. Pitääkö nyt uusia nuo putket?

edit: Laitoin jo radalle.comiin meiliä asiasta. Odotellaan tuomiota. Nyt olisi vielä mahdollisuus vaihtaa putken materiaalia helposti.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 10, 2007, 11:12:58 ap kirjoittanut f1zz »
vw bus t4 + bmw e30 x2 + bmw e46

PQatPIT

  • Vieras
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #35 : Joulukuu 10, 2007, 13:09:49 ip »
Onko asia niin että kaikki putkien pitää olla saumatonta? Itsellä ns korin sisällä oleva kehikko on saumatonta mutta esim taka-akseliston ja etutolppien tuennat ovat saumallista. Pitääkö nyt uusia nuo putket?

Menee vähän tulkinnan puolelle. Jos varsinainen suojahäkki on saumatonta niin minun mielestäni se riittää, loput putket kun tuppaavat olemaan ajo-ominaisuuksien takia tukemassa koria. Mitä AKK:n kirja sanoo?


PQ

Poissa silveR

  • Moderaattori
  • Vakionaama
  • ***
  • Viestejä: 2962
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #36 : Joulukuu 10, 2007, 13:35:32 ip »
Onko asia niin että kaikki putkien pitää olla saumatonta? Itsellä ns korin sisällä oleva kehikko on saumatonta mutta esim taka-akseliston ja etutolppien tuennat ovat saumallista. Pitääkö nyt uusia nuo putket?

Menee vähän tulkinnan puolelle. Jos varsinainen suojahäkki on saumatonta niin minun mielestäni se riittää, loput putket kun tuppaavat olemaan ajo-ominaisuuksien takia tukemassa koria. Mitä AKK:n kirja sanoo?


PQ

Kyllä mä tulkitsisin ne silti turvakaaren osaksi, jolloin niitä koskevat samat materiaalivaatimukset kuin häkin pakollisiakin osia. Samalla lailla ne voivat pänniin joutua jos sopivasti mäjäyttää kaiteeseen.

Poissa f1zz

  • Peruskäyttäjä
  • Viestejä: 93
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #37 : Joulukuu 10, 2007, 15:36:10 ip »
Joo AKK sanoo että lisäputket oltava samaa materiaalia kuin muutkin turvakaaret. Ei kai auta muu kuin hommata saumantonta, niin eipähän tule ongelmia jatkossa.

Vinkkejä mistä saisi edullisesti hki/espoosta. Onko esim onnisella myytävä hydrauliikka putki samaa tavaraa?
vw bus t4 + bmw e30 x2 + bmw e46

Poissa jake74

  • Peruskäyttäjä
  • Viestejä: 51
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #38 : Joulukuu 10, 2007, 15:55:27 ip »
Kuvattu kyseinen teksti AKK-lehdestä 5/2007, loput tekstistä löytyy lehdestä. Tai laittamalla suoraan viestiä AKK:lle.

Poissa Hanska

  • Vakionaama
  • Viestejä: 782
  • Pikku-Hannu
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #39 : Joulukuu 10, 2007, 15:59:15 ip »
Paljonko noihin kaariin on materiaali teillä maksanut?
Insanity has replaced reason in design and construction of my vehicle

Poissa speed

  • Tuomari
  • Vakionaama
  • Viestejä: 760
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #40 : Joulukuu 10, 2007, 19:01:51 ip »
N 5h työtä Skylinen kaarien parissa  :P
But beware. Nos, Turbo, Supercharger. The Dark Side are they.

Poissa crawler

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #41 : Joulukuu 10, 2007, 20:40:02 ip »
Luuppala otti 360e peruskehikon materiaaleista ja taivutuksista, sitten vielä n. satkulla lisää metrikamaa.

Eli tuo 38mm putki taisi olla 17e/m ja pääkaaren isompi 19e/metri muistaakseni.

Poissa Hanska

  • Vakionaama
  • Viestejä: 782
  • Pikku-Hannu
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #42 : Joulukuu 10, 2007, 21:26:21 ip »
Luuppala otti 360e peruskehikon materiaaleista ja taivutuksista, sitten vielä n. satkulla lisää metrikamaa.

Eli tuo 38mm putki taisi olla 17e/m ja pääkaaren isompi 19e/metri muistaakseni.


Eihän toi sitten niin pahan hintaista ole, halpa henkivakuutus  ;)
Insanity has replaced reason in design and construction of my vehicle

Poissa crawler

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #43 : Joulukuu 10, 2007, 21:27:05 ip »
Siitä minä ainakin aloitin drifterini rakentamisen.

Jos ne pelastaa kerrankin minun henkeni niin ne on suorastaan ilmaiset sijoitukset ollut.

Poissa juZz

  • Ylläpitäjä
  • Vakionaama
  • *****
  • Viestejä: 1534
  • juhaRintanen.com
    • Juha Rintanen
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #44 : Joulukuu 10, 2007, 21:37:38 ip »
Kun raudan tiheys on 7,87g/cm3

Niin putkien painot:

50x3mm 3,49kg/metri
45x3mm 3,12kg/metri
38x3mm 2,60kg/metri

Näitä käytin omien kaarien laskennassa aikoinaan ja yhteensä noin 75kg tuli kaarille laskennallisesti painoa.
Todellisuudessa hieman vähemmän..
Entiä menikö oikein mut näin mä sen laskin :D
RRK Motorsport on nyt JR Motorsport Oy