Kirjoittaja Aihe: Tekniset kysymykset turvakaarista  (Luettu 59323 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Drifting Monkeys

  • Pro-kuljettaja
  • Vakionaama
  • **
  • Viestejä: 469
  • Jaa missä mää oon? Mä oon kännissä! Missä sää oot?
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #15 : Marraskuu 29, 2007, 16:07:38 ip »
kyllä nyky kaarissakin saa käyttää pulttikiinityksiä mutta määrätyissä paikoissa...mut kyl noi drifting kaaretkin on todella vahvat paksumpaa putkea kun mitä säännöt vaatii ;D
Nissan skyline r32 2.5l  +300kw +520nm
Nissan Silvia 2,5l 1jz 350hv
Nissan Skyline r34 2.5l 1jz  600hv/740nm
Lexus is 200 2.5l 1jz 650hv/790nm

www.esv.fi/drift/
www.ricerockets.org
www.esv.fi
www.vaihtoplus.fi
www.huoltoplus.fi

Poissa Jore

  • Vakionaama
  • Viestejä: 1285
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #16 : Marraskuu 29, 2007, 16:11:33 ip »
kyllä nyky kaarissakin saa käyttää pulttikiinityksiä mutta määrätyissä paikoissa...mut kyl noi drifting kaaretkin on todella vahvat paksumpaa putkea kun mitä säännöt vaatii ;D

On ne pulttikaaret huomattava lisäys turvallisuuteen ja tulokas sarjassa varmasti hyvinkin riittävät kun vauhdit pysyvät vielä kohtuullisina ja ei ajeta pariajoja.

-Jore

Poissa saki

  • Vakionaama
  • Viestejä: 310
  • ks13
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #17 : Marraskuu 29, 2007, 16:28:33 ip »
Onkos nämä säännöt sitten jossain näkyvillä julkisesti? sikäli mikäli auton rakenteessakin on jotain akk linjasta poikkeavia ratkaisuja.. aika monella saattaa osien hankinnat ym rakentelut olla siinä vaiheessa että tulevat säännöt olisi hyvä tietää ettei tee turhaa työtä.

Oma kuljetin ei ainakaan ensikesänä ole minkään säädöksen mukainen mutta kaikki siihen tehtävät satsaukset silti tietenkin tähtää tuohon kilpakelpoiseen laitteeseen joten nämä olisi hieno nähdä jottei tule hankittua mitään vääränmoista.
Nissan KS13 -89 + BMW M50b?? + Holset hx40s + Megasquirt 543hv/660nm@1,3bar

Corvette c5 6-speed -98

Poissa Jore

  • Vakionaama
  • Viestejä: 1285
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #18 : Marraskuu 29, 2007, 16:32:18 ip »
Onkos nämä säännöt sitten jossain näkyvillä julkisesti?

Ensimmäinen versio "yhteisön" säännöistä on nuo radalle.com:n julkaisemat pro-sarjan säännöt, mutta kuten spiidi sanoi niin jotain muutoksia niihin on tehty / tulossa. Sinällään esim X-tremen kanssa noita ei ainakaan vielä ole lyöty lukkoon, eli X-tremellä on omat säännöt heidän pro-sarjaansa sekä Nordic Drifting sarjaa varten.

-Jore

Poissa TatXa

  • Vakionaama
  • Viestejä: 277
    • puutyö jo-jo
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #19 : Marraskuu 29, 2007, 17:23:36 ip »
Mun suomenkielellä (en jaksanut tavata) ja lujuusopilla en kyllä keksi missä kohtaa akk:n säännöissä käsketään laittamaan pulteilla kiinni? Hitsaamalla kuitenkin päästään vahvempaan kuin tuo minimi vaatimus pulteilla. Helpompi kyllä todentaa sääntöjen mukaisuus jos laittaa hitsauksen lisäksi pultit.

Poissa speed

  • Tuomari
  • Vakionaama
  • Viestejä: 760
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #20 : Marraskuu 29, 2007, 18:24:56 ip »
Jos auton rakentaa noiden jo olemassa olevien akk sääntöjen mukaan niin se riittää.
Noissa yhteenliittymän säännöissä ei mitään kohtaa ole tiukennettu,
joiltakin osin vain "paranneltu".

Noista säännöistä ei ehditty kokouksessa äänestämään, joten ne on edelleen hyväksymättä.
Siitä syystä niitä ei ole julkistettu. (mutu)

Muistista muutama kohta joita noissa säännöissä oli.

Kuljettajan penkki FIA leimalla (päivämäärä saa olla umpeutunut, koskee myös vyöt)
Kuljettajan vyöt väh 4-piste 6-piste suositellaan.
Ns. apukuskin penkki saa olla alkuperäinen tai sen saa poistaa
4-pistevyöt vähintään 6-piste suositus.
Ja ne pultit... riittää kun on hitsattu kaaret kiinni koriin.
Noiden virtakatkaisimien ja sammuttimien jne osalta aika pitkästi akk sääntöjen mukainen.
Kardaanin suojalenkki ei pakollinen mutta suositeltava.

Mutta kuten totesin näistä ei ole kuskit vielä äänestänyt.
But beware. Nos, Turbo, Supercharger. The Dark Side are they.

Poissa Jore

  • Vakionaama
  • Viestejä: 1285
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #21 : Marraskuu 29, 2007, 18:44:00 ip »
Jos auton rakentaa noiden jo olemassa olevien akk sääntöjen mukaan niin se riittää.
Noissa yhteenliittymän säännöissä ei mitään kohtaa ole tiukennettu,
joiltakin osin vain "paranneltu".

Niin ja sen verran lisäyksenä että lähes kaikki ne joita asia koskee tietää kyllä asiasta enemmän. Ei ole mitenkään verrattavissa viime kevään viikkoa ennen ekaa kisaa julkaistujen sääntöjen tilanteeseen.

-Jore

Poissa Hel-Racing

  • Pro-kuljettaja
  • Vakionaama
  • **
  • Viestejä: 362
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #22 : Marraskuu 29, 2007, 19:11:35 ip »
Jos auton rakentaa noiden jo olemassa olevien akk sääntöjen mukaan niin se riittää.
Noissa yhteenliittymän säännöissä ei mitään kohtaa ole tiukennettu,
joiltakin osin vain "paranneltu".

Niin ja sen verran lisäyksenä että lähes kaikki ne joita asia koskee tietää kyllä asiasta enemmän. Ei ole mitenkään verrattavissa viime kevään viikkoa ennen ekaa kisaa julkaistujen sääntöjen tilanteeseen.

-Jore

ja sitähän ei ole vielä ilmoitettu käytetäänkö noita yhteenliittymän sääntöjä jossain vai olenko väärässä?

PQatPIT

  • Vieras
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #23 : Marraskuu 29, 2007, 19:23:27 ip »
Jos auton rakentaa noiden jo olemassa olevien akk sääntöjen mukaan niin se riittää.
Noissa yhteenliittymän säännöissä ei mitään kohtaa ole tiukennettu,
joiltakin osin vain "paranneltu".
Niin ja sen verran lisäyksenä että lähes kaikki ne joita asia koskee tietää kyllä asiasta enemmän. Ei ole mitenkään verrattavissa viime kevään viikkoa ennen ekaa kisaa julkaistujen sääntöjen tilanteeseen.
-Jore
ja sitähän ei ole vielä ilmoitettu käytetäänkö noita yhteenliittymän sääntöjä jossain vai olenko väärässä?

Oikeassa olet, mitään lopullista tai virallista päätöstä ei vielä ole.

Speed kiteytti asian hyvin. Jos turvakaaret tekee AKK:n kirjan mukaan niin ei mene metsään, kuitenkin suositellaan lisättäväksi sivutörmäyssuojia varsinkin kuskin puolelle hiukan lantiota korkeammalle. Niin ettei kukaan iso mörkö tyyliin Ameriikan Läskimoottori Iso Auto tule kyläilemään kabiiniin. Jos ihmiseltä murtuu luita niin ne saadaan parannettua mutta jos lantio rutistuu sivulta tulleen ulkopuolisen iskun takia niin asiaa tuntevat tahot sanovat että tällaisia iskuja kärsineistä ihmisistä 98% on loppuelämänsä pyörätuolissa.

Jos isku tulee matkustajan puolelle niin sama juttu, sinne kanssa tuet paikoilleen. Mallia voi katsoa vaikka Viitalan Mikon Kadetista.


PQ

Poissa madmax69

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 29
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #24 : Marraskuu 29, 2007, 20:34:22 ip »
Eipä 10 vuotta sittenkään pultteja tarvittu, kun alus laatta oli oikean kokoinen ja kokonaisuudessa hitsattu koriin..

Poissa Repa

  • Moderaattori
  • Vakionaama
  • *****
  • Viestejä: 1112
  • F*ck U! F*ck U 2!
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #25 : Marraskuu 29, 2007, 21:47:42 ip »
Tässä nyt vielä suora lainaus akk:n sääntökirjasta vuosimallia 2006. Jos uudemmissa kirjoissa on jotain muutosta tässä kohtaa niin korjatkaa ihmeessä. (faktoina ei mutuina)

8.2.2.2 Turvakehikon kiinnitys koriin

Kaarien lattiakiinnitystä varten tulee jokainen kaaren alapään kiinnitys sisältää kiinnikelapun, jonka minimipaksuus on 3 mm (ei kuitenkaan ohuempi kuin kaaren seinämäpaksuus, johon se hitsataan).
Kaarien alapään kiinnitys koriin on tehtävä vähintään kolmella pultilla. Kiinnityskohdat tulee vahvistaan vähintään 3 mm paksulla ja pinta-alaltaan vähintään 120 cm2 vahvikelevyllä, joka on hitsattu koriin.

Erilaiset vaihtoehdot ovat kuvissa 253-20-26. Tämä ei välttämättä koske takatukia.
Pulttien tulee olla vähintään M8 kokoa ja lujuus vähintään 8.8 ISO normin mukaan. Muttereiden tulee olla itselukitsevia tai varustettu aluslevyllä. Edelläoleva on vähimmäisvaatimus. Lisäksi voidaan tehdä lisäkiinnityksiä, kaarien kiinnitykset vahvikelevyihin saadaan hitsata, kehikko voidaan hitsata koriin.

Poissa Migu

  • Peruskäyttäjä
  • Viestejä: 81
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #26 : Marraskuu 30, 2007, 00:08:19 ap »
Siinä vaiheessa kun ne kaaret on hitsattu sinne lattiaan kiinni noiden 120 neliösentin lätkien päälle, niin niiden reikien tekeminen on kovin vittumaista touhua, varsinkin jos niitä pultteja meinaa saada 3kpl/lätkä mahtumaan sinne. En sano, että se olisi mahdotonta, mutta vittumaista se on.

Poissa Repa

  • Moderaattori
  • Vakionaama
  • *****
  • Viestejä: 1112
  • F*ck U! F*ck U 2!
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #27 : Marraskuu 30, 2007, 00:19:00 ap »
120cm2 on lätkän minimi koko. Saa olla isompikin... on helpompi laittaa pultteja.

Poissa Migu

  • Peruskäyttäjä
  • Viestejä: 81
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #28 : Marraskuu 30, 2007, 00:53:31 ap »
120cm2 on lätkän minimi koko. Saa olla isompikin... on helpompi laittaa pultteja.


No eihän sitä nyt isompia... Paino nousee  ;D

Poissa aimust

  • Ylläpitäjä
  • Vakionaama
  • *****
  • Viestejä: 1046
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #29 : Joulukuu 02, 2007, 19:22:50 ip »
Yhdistetty tuolta toisesta topicista vähän turvakaarikeskustelua tänne. Meni vaan väärään järjestykseen, mutta koittakaa kestää :D