Kirjoittaja Aihe: Tekniset kysymykset turvakaarista  (Luettu 58604 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa veikkis

  • Pro-kuljettaja
  • Vakionaama
  • **
  • Viestejä: 960
    • Sideways Drift team
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #105 : Kesäkuu 27, 2014, 17:47:54 ip »
Kyllä kyllä mut edelleen  ;)

Mitäs nyt sitten kun ajaa ei ikinä mihinkään luokitellulla autolla?
Sideways Drift team
Web:         www.sideways.fi
Facebook:  www.facebook.com/sidewaysdrift
Instagram: sidewaysdriftteam

Poissa Isto

  • Vakionaama
  • Viestejä: 1782
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #106 : Kesäkuu 29, 2014, 11:51:30 ap »
Driftingissä säännöt turvakaarien suhteen ovat aika selkeät.
Säännöissähän lukee esim. "Jokainen auto tulee varustaa turvakaarilla jotka vastaavat vähintään AKK:n sääntökirjan liite J:nkohdan 253-8 mukaisia vaatimuksia." Lisäksi siellä on kerrottu muut vaatimukset (mm. oviputket).

Säännöissä ei puhutaan mitään luokituksen vuosista eikä katsastuskortin päivämäärästä eli niillä ei ole mitään merkitystä kaarien suhteen vaan niiden pitää täyttää lajisäännöissä annetut vähimmäisvaatimukset. Lisäksi liite J:stä löytyy valinnaiset tuet ja vahvistukset.
"Never drive faster than your guardian angel can fly"

Poissa Andy-Boy

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #107 : Kesäkuu 29, 2014, 17:22:30 ip »
Eli noista luokituspäivistä ei tarvi tässä tapauksessa välittää, kun kohteena on perus s13 nissani vm. -91?
Tuohon väliin kun laittaa sen 120cm2 lapun ja pultit myös niin pitäisi kelvata? Kotelohässäkkä tehty siis 3mm lapusta.


Ilmeisestikään ne tuulilasipilarin vahvistukset eivät ole pakolliset, taisi nekin olla luokituspäivän mukaan meneviä? Vai olisiko ihan suotavaa tehdä ne siitä huolimatta? Vaikeuttaako kulkua sisälle kuinka huomattavasti, kokemuksia?  ;D Putkea kyllä löytyisi valmiiksi..

Poissa Andy-Boy

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #108 : Syyskuu 13, 2014, 10:33:36 ap »
Kulmavahvikkeista.. "8.2.14 Kulmavahvike - Aineen vähimmäispaksuus on
1,0 mm ja putkea vastaan olevien sivujen pituus on 2-4
x suurimman vahvikkeeseen liittyvän putken halkaisija."

Oviputket ovat omassani hieman loivemmassa x-muodossa, jotenka tuo maksimi 4x38mm sivun pituus (152mm) jättää kulmavahvikkeen aika onnettoman kokoiseksi. Saako noista vahvikkeista tehdä hieman pidemmällä sivulla olevia, vai onko tuo tosiaan minimi 2x ja maksimi tuo 4x putken vahvuus?  ??? About 200mm sivulla oleva olisi jo järkevän kokoinen tuohon omaan oviristikkoon, 175mm sivullakin riittäisi, mutta mutta..  :-\ Materiaalivahvuus noissa vahvikkeissa on itselläni 1,5mm jos sillä on mitään tekemistä asian kanssa.

Poissa pex

  • Peruskäyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #109 : Syyskuu 15, 2014, 11:14:09 ap »
Eli noista luokituspäivistä ei tarvi tässä tapauksessa välittää, kun kohteena on perus s13 nissani vm. -91?
Tuohon väliin kun laittaa sen 120cm2 lapun ja pultit myös niin pitäisi kelvata? Kotelohässäkkä tehty siis 3mm lapusta.


Ilmeisestikään ne tuulilasipilarin vahvistukset eivät ole pakolliset, taisi nekin olla luokituspäivän mukaan meneviä? Vai olisiko ihan suotavaa tehdä ne siitä huolimatta? Vaikeuttaako kulkua sisälle kuinka huomattavasti, kokemuksia?  ;D Putkea kyllä löytyisi valmiiksi..


tuo kotelohan nimenomaan on se vähintään 120cm2 vahvikelappu joka on hitsattu koriin, turvakaaren alapäähän pitää hitsata kiinnikelappu jonka kokoa ei ole määritelty, kunhan siihen saa 3xm8 pultit kiinni.

8.3.2.1.4 Tuulilasipilarin vahvistus
Autot, jotka on luokiteltu 01.01.2006 alkaen: Kyseinen
vahvistus tulee tehdä molemmille puolille, mikäli mitta
”A” (kts kuva 253-15) on suurempi kuin 200mm. Put-
kea saadaan taivuttaa enintään 20 astetta edellyttäen,
että sivuprojektio on suora. Kiinnityspisteet tulee olla
ylhäällä enintään 100 mm:n etäisyydellä turvakehikon
etukaaren ja pitkittäistuen yläliitoksesta (kts kuva 253-
52 mittauksesta) ja enintään 100mm etukaaren tai sivu-
kaaren kiinnitysjalasta

driftingissähän luokitusmääräyksillä ei ole mitään merkitystä mutta jos tuo mitta ylittyy niin suosittelisin kyllä tekmään ne vahvikkeet, oman turvallisuuden vuoksihan ne kaaret on :D

e: koppiin kulkua vaikeuttaa jonkun verran riippuen oviputkien mallista ja sijoittelusta sekä ratin ja penkin kohdasta, oma mielipide on että hyöty on suurempi kun haitta..
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2014, 11:16:56 ap kirjoittanut pex »

Poissa ketola_

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #110 : Toukokuu 28, 2015, 10:29:16 ap »
ajattelin nyt varmistukseksi kysyä, että onko korikehikosta tultava tuet etuiskari tolppiin? näin ymmärsin, että olisi pakolliset ja myöskin etu poikkituki. ajattelin kysyä nyt ennenkun meen pilaamaan koko kehiko  ::)

Poissa saquzi

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #111 : Marraskuu 21, 2015, 11:02:44 ap »
Saakohan tuhon rastin kohtaan laittaa pääturvakaaren? Kyseessä w202 farkkumese, eli tuohon takapenkin kohdalle lattiaa korkeampaan kohtaan. Tuon alapuolella alkuperäiset polttoainetankit, jotka toki poistuu mutta pultit siis saa tuostakin läpi. Ainakin oman järjen mukaan tuo olisi jopa parempi kiinnityskohta kuin lattia.

Mistään mitään en tiedä, höpisen vain omiani.
-MB w202 VAG2.5TDI voimistettu

Poissa silveR

  • Moderaattori
  • Vakionaama
  • ***
  • Viestejä: 2962
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #112 : Marraskuu 25, 2015, 10:20:37 ap »
Saakohan tuhon rastin kohtaan laittaa pääturvakaaren? Kyseessä w202 farkkumese, eli tuohon takapenkin kohdalle lattiaa korkeampaan kohtaan. Tuon alapuolella alkuperäiset polttoainetankit, jotka toki poistuu mutta pultit siis saa tuostakin läpi. Ainakin oman järjen mukaan tuo olisi jopa parempi kiinnityskohta kuin lattia.



En näe ongelmaa laittaa pääkaarta tuohon, kunhan kaikki säännöt muuten täyttyy vahvikelappujen ja häkin rakenteen osalta. Itse olen tehnyt muutamaan autoon koroke- /vahvikelaatikon tuohon kynnystä vasten, ja sen päälle pistänyt pääkaaren jalan.

Poissa saquzi

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #113 : Kesäkuu 20, 2016, 13:53:16 ip »
Nyt jos joku vastailis nopeesti niin sais kaaret tehtyä loppuun. Vaatiiko suomessa drifting kelpoiset kaaret 2 diagonaalia, sekä takatukiin ja pääkaareen penkkien taakse, vai riittääkö jos on vain toisessa? Jos laittaisi kattoon ja takatukiin V:n, ja näiden lisäksi penkkien taakse pääkaariin X, niin pitäis hommata tuota kaariputkea jostain ainakin pari metriä lisää, riippuu paljonko tulee hukkaputkea...
Mistään mitään en tiedä, höpisen vain omiani.
-MB w202 VAG2.5TDI voimistettu

Poissa pex

  • Peruskäyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #114 : Kesäkuu 20, 2016, 23:52:15 ip »
eikai niitä ihan noin paljoa tarvi olla, sääntökirjastahan ne vaatimukset löytyy.. muistaakseni pääkaareen ei ole pakollista olla muuta kuin poikittainen putki (jos sitäkään) kunhan takadigonaali on apukuskin takanurkasta kuskin ylänurkkaan, jos v-malli niin muistaakseni silloin piti olla kuskin ylänurkkaan poikittainen vinoputki

Poissa Raff

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #115 : Syyskuu 19, 2016, 16:22:28 ip »
Onko kukaan löytänyt tuota 50x2 putki kokoa sellaisessa muodossa, että se täyttäisi tuon pääkaaren vaatimus tarpeet?
Entä tuota 40x2 kokoa? Vai onko kaikki tehneet tuosta 38x25 ja 45x25 putkesta?