Kirjoittaja Aihe: Tekniset kysymykset turvakaarista  (Luettu 59325 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Migu

  • Peruskäyttäjä
  • Viestejä: 81
Tekniset kysymykset turvakaarista
« : Marraskuu 28, 2007, 10:03:16 ap »
Eikös AKK:n kirjan mukaan ne kaaret pidä laittaa hitsaamala JA pulteilla kiinni lattiaan?

Poissa Teppo

  • Peruskäyttäjä
  • Viestejä: 49
  • RS13 & S14
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #1 : Marraskuu 28, 2007, 10:14:17 ap »
AKK:n sivuilta voi lukea noi kaarisäännöt suoraan, niin ei tarvitse mutuilla...
Tuolta löytyy myös suoraan kuvat liitoksista ja kaarien muodoista.

Klik

Kohdasta 8. Suojakaarirakenteet alkaen.

Tässä pari lainausta:
Lainaus
8.2.2.7. Irrotettavat liitokset

Mikäli suojakehikon rakenteessa käytetään irrotettavia liitoksia tulee niiden olla FIA:n hyväksymää tyyppiä. (kuvat 253-27-36). Niitä ei saa hitsata. Muttereiden ja pulttien on oltava riittävän suuria minimihalkaisijaltaan ja parasta mahdollista laatua (min. lujuus 8.8 ISO normi, cromimolybdeenirakenteissa 10.9 ISO).

Pää-, etu- ja sivukaarissa ei saa käyttää irroitettavia liitoksia, jotka ne toimivat saranatyyppisesti. Niiden tehtävänä on liittää osia kaariin tai kuvan 253-4 mukaisen sivukaarien liittäminen pääkaareen. Tässä tapauksessa ei kuvien 253-27, 253-30, 253-33 ja 253-36-37 mukaisia liitoksia saa käyttää.

Ja tässä myös tuo kohta, jota tuolla edellä pohdittiin:

Lainaus
8.2.2.2 Turvakehikon kiinnitys koriin

Kaarien lattiakiinnitystä varten tulee jokainen kaaren alapään kiinnitys sisältää kiinnikelapun, jonka minimipaksuus on 3 mm (ei kuitenkaan ohuempi kuin kaaren seinämäpaksuus, johon se hitsataan).

Kaarien alapään kiinnitys koriin on tehtävä vähintään kolmella pultilla. Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään 3 mm paksulla ja pinta-alaltaan vähintään 120 cm² vahvikelevyllä, joka on hitsattu koriin.

Erilaiset vaihtoehdot ovat kuvissa 253-20-26. Tämä ei välttämättä koske takatukia.

Pulttien tulee olla vähintään M8 kokoa ja lujuus vähintään 8.8 ISO normin mukaan. Muttereiden tulee olla itselukitsevia tai varustettu aluslevyillä.

Edelläoleva on vähimmäisvaatimus. Lisäksi voidaan tehdä tehdä lisäkiinnityksiä, kaarien kiinnitykset vahvikelevyihin saadaan hitsata, kehikko voidaan hitsata koriin.

8.2.2.3. Takatuet

Takatuet ovat pakollisia ja ne kiinnitetään pääkaareen yläkulmaan vasemmalle ja oikealle puolelle, josta ne lähtevät suoraan taaksepäin vähintään 30 asteen kulmassa, seuraten niin lähellä kuin mahdollista auton sisätilan sivuja. Materiaali ja mitoitus kohdan 8.3 mukaan.

Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään 60 cm²:n vahvikelevyillä ja kiinnittää pulteilla, joiden yhteinen poikkileikkauspinta on vähintään 2/3-pääkaarien lattiakiinnityksessä vaadituista (katso kuva 253-25). Myös kuvan 253-26 mukainen yksipulttikiinnitys hyväksytään sillä ehdolla, että pultin leikkauslujuus on riittävä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 28, 2007, 10:20:13 ap kirjoittanut Teppo »

Poissa TomppZ

  • Moderaattori
  • Vakionaama
  • *****
  • Viestejä: 669
  • Laiska.
    • Vastaheitto.com
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #2 : Marraskuu 28, 2007, 12:35:04 ip »
Tuon AKK -lainauksen mukaan kun rakennatte, niin varmasti kelpaa kaaret kaikille ensi kesänä....  :)

Poissa juZz

  • Ylläpitäjä
  • Vakionaama
  • *****
  • Viestejä: 1534
  • juhaRintanen.com
    • Juha Rintanen
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #3 : Marraskuu 28, 2007, 19:47:19 ip »
Nykyään ei kuulemma vaadita enään pultteja..
RRK Motorsport on nyt JR Motorsport Oy

Poissa Repa

  • Moderaattori
  • Vakionaama
  • *****
  • Viestejä: 1112
  • F*ck U! F*ck U 2!
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #4 : Marraskuu 29, 2007, 00:13:04 ap »
Nykyään ei kuulemma vaadita enään pultteja..

Itselläni on vanha (2006) akk sääntökirja ja kyllä siinä ainakin pultit vielä mainitaan?
Onko muutoksia tullut 2007 / 2008?

Poissa hoj

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 14
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #5 : Marraskuu 29, 2007, 02:02:40 ap »
Sen verran olen aina ihmetellyt drifting-miesten tai siis henkilöiden itsesuojelu vaistoa, että englannin kielentaitoiselle porukalle uskallan suositella FIA:n ohjetta turvakaarien rakentamiseen. Se löytyy tästä linkistä:

http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/524E3B3747A94B3AC125730F00509B07/$FILE/AppJ_Art_253.pdf?Openelement

Kun tämän lueskelee läpi huomaa helposti, että ei sääntöjen mukaisten kaarien rakentaminen oikeasti ole vaikeaa vaan jopa (miten sen nyt sanoisi) järkevän oloista hommaa. Kuvat FIA:n sivuilla ovat sen verran selkeämmät.

AKK:n sääntökirjaa tulee tietysti noudattaa ja kansalliset lisäykset tarkastaa, mutta selkeästi selvempi aineisto siis FIA:lta.

(Jatkot kaarista: http://forum.vastaheitto.com/index.php?topic=1180.0)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 29, 2007, 02:20:53 ap kirjoittanut hoj »

Poissa hoj

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 14
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #6 : Marraskuu 29, 2007, 02:19:01 ap »
Tässä koostettuna linkit mistä löytyy säännöt turvakaarien oikein rakentamiseen:

Englannin kielentaitoiselle porukalle uskallan suositella FIA:n ohjetta turvakaarien rakentamiseen. Se löytyy tästä linkistä:

http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/524E3B3747A94B3AC125730F00509B07/$FILE/AppJ_Art_253.pdf?Openelement

Kun tämän lueskelee läpi huomaa helposti, että ei sääntöjen mukaisten kaarien rakentaminen oikeasti ole vaikeaa vaan jopa (miten sen nyt sanoisi) järkevän oloista hommaa. Kuvat FIA:n sivuilla ovat sen verran kotimaisia selkeämmät.

Joka tapauksessa AKK:n sääntökirjaa tulee tietysti noudattaa ja kansalliset lisäykset tarkastaa.

AKK:n sääntökirja löytyy täältä: http://www.akk-motorsport.fi/saannot/liite_j.htm#turva

Turvakaarien rakentajista keskustellaan jo täällä: http://forum.vastaheitto.com/index.php?topic=205.0
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 29, 2007, 02:22:02 ap kirjoittanut hoj »

Poissa speed

  • Tuomari
  • Vakionaama
  • Viestejä: 760
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #7 : Marraskuu 29, 2007, 12:34:35 ip »
Noniin noihin kiinnityspultteihin vielä.


8.2.12 Mounting foot :
Plate welded to the end of a rollbar tube to permit its bolting and/or
welding to the bodyshell/chassis, usually onto a reinforcement

Kyllä noissa englanninkielisissä säännöissä lukee, pultit ja/TAI hitsaus....
Itse en ole noita pultteja lisäämässä tuonne, saa tietysti laittaa.
Mitään hyötyä niistä ei kyllä ole jos hitsari on hommansa osannut.
But beware. Nos, Turbo, Supercharger. The Dark Side are they.

Poissa Lemppa

  • Vakionaama
  • Viestejä: 307
    • Harrastelua
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #8 : Marraskuu 29, 2007, 13:15:02 ip »
Noniin noihin kiinnityspultteihin vielä.


8.2.12 Mounting foot :
Plate welded to the end of a rollbar tube to permit its bolting and/or
welding to the bodyshell/chassis, usually onto a reinforcement

Kyllä noissa englanninkielisissä säännöissä lukee, pultit ja/TAI hitsaus....
Itse en ole noita pultteja lisäämässä tuonne, saa tietysti laittaa.
Mitään hyötyä niistä ei kyllä ole jos hitsari on hommansa osannut.
Tosta on aikasemminkin väänetty kättä että miten toi tulkitaan. Tähänasti kyllä kaikki kaaripajat ovat laittaneet molemmilla

Poissa Xan

  • Kuljettaja
  • Vakionaama
  • *
  • Viestejä: 1789
  • Cars change, people don´t.
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #9 : Marraskuu 29, 2007, 14:10:41 ip »
Noniin noihin kiinnityspultteihin vielä.


8.2.12 Mounting foot :
Plate welded to the end of a rollbar tube to permit its bolting and/or
welding to the bodyshell/chassis, usually onto a reinforcement

Kyllä noissa englanninkielisissä säännöissä lukee, pultit ja/TAI hitsaus....
Itse en ole noita pultteja lisäämässä tuonne, saa tietysti laittaa.
Mitään hyötyä niistä ei kyllä ole jos hitsari on hommansa osannut.
Tosta on aikasemminkin väänetty kättä että miten toi tulkitaan. Tähänasti kyllä kaikki kaaripajat ovat laittaneet molemmilla

Meillä on ainakin suunnitelmissa tehä molemmat kanssa.....
Drift Army ry perustaja sekä hallituksen puheenjohtaja

HCR32 Ikuisuusproggis
325i Missile

Poissa jukgis

  • Kuljettaja
  • Vakionaama
  • *
  • Viestejä: 336
  • KYLLÄ!!
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #10 : Marraskuu 29, 2007, 14:28:47 ip »
jos nyt yksinkertaisesti ajattelee niin,kyllähän hitsaus repeeää pellistä helpommin mitä läpipultti ja aluslevy
PS:ei tartte ruveta erittelee et miten on hitsattu ja jne.
SRF Driftingteam

Poissa speed

  • Tuomari
  • Vakionaama
  • Viestejä: 760
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #11 : Marraskuu 29, 2007, 14:49:26 ip »
Niin, jos ihan oikeasti suomentaa tuon niin se on ja/TAI...

Vääntäkää vaan pulteilla, mun autoon niitä ei tuu.
Tuossa repeamis hommassa oon kyllä eri mieltä, ja jokatapuksessa ei noita pulttejakaan voi suoraan pohjaan kiinnittää.
Vaan on hitsattava pohjaan vahvistukset joihin pultit kiinnitetään.
Jos nyt joku on vielä sitä mieltä että noi pultit pitää kovemmin tai edes auttaa jotain niin be my guest, pistäkää vaikka kymmene per laatta. Ei ne siellä sen paremmin pysy...
But beware. Nos, Turbo, Supercharger. The Dark Side are they.

KMS

  • Vieras
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #12 : Marraskuu 29, 2007, 14:59:19 ip »
Mutta eikö näissä suomen sarjoissa käytetä AKK:n sääntöjä eikä FIA:n, ja AKK:n säännöissä sanotaan että täytyy olla hitsaamalla ja pulteilla niin eikö se ole sillä selvä? ;D Driftingissä niitä nyt tuskin tarvitsee mutta ei se iso homma niitä oo laittaa ainakaan kaarien teko vaiheessa.

Poissa Ale

  • Vakionaama
  • Viestejä: 326
    • Sähköposti
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #13 : Marraskuu 29, 2007, 15:04:43 ip »
AKK:n säännöissä sanotaan että täytyy olla hitsaamalla ja pulteilla niin eikö se ole sillä selvä?

Sanotaanko? Ei sekään niin hirveän yksiselitteisesti ollut ilmaistu.

EDIT: Joo, kyllähän siellä sanotaan että lisäksi voidaan tehdä lisäkiinnityksiä. Tuo kai sen määrittää että pultit vaadittaisiin. Ei mullakaan kyl mitään pultteja oo, tuskin tuleekaan.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 29, 2007, 15:08:52 ip kirjoittanut Ale »

KMS

  • Vieras
Vs: Tekniset kysymykset turvakaarista
« Vastaus #14 : Marraskuu 29, 2007, 15:15:33 ip »
Lainaus käyttäjältä: AKK-MotorSport
Kaarien alapään kiinnitys koriin on tehtävä vähintään kolmella pultilla. Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään 3 mm paksulla ja pinta-alaltaan vähintään 120 cm² vahvikelevyllä, joka on hitsattu koriin.