Kirjoittaja Aihe: Drifting alusta! taka-akseli ja etuakseli muutokset.  (Luettu 9575 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heke89

  • Vakionaama
  • Viestejä: 151
    • Sähköposti
Drifting alusta! taka-akseli ja etuakseli muutokset.
« : Maaliskuu 22, 2015, 23:53:41 ip »
Elikkäs meillä on pari drifting/hauskanpito vehkeitä tulossa (e36) mutta ollaan pitkään koitettu etsiä minkälaisia tukivarsi/akselistoja ihmiset tekee. Mitä muutoksia on tehty esim taka akselistoon? Etupää jokseekin tuttua kauraa ja niistä löytyykin infoa enempi mutta takapään muutoksista puhutaan todella vähän? e36 akselistoon tehdään camber tangot että saadaan pitoa mutta onko oikeasti siihen jotain parempia muutoksia mitä voisi tehdä?

Samalla vakaajista ja alustoista voisi kehittää keskustelua mitä combinaatiota voisi käyttää. En jaksanu etsiä varmasti aiheesta löytyy juttua mutta olisi hyvä jos saisi tänne jotain järkevää keskustelua aikaseksi joka voisi vaikka tuoda meille jotain ahaa elämyksiä.


Poissa atn

  • Peruskäyttäjä
  • Viestejä: 135
    • Sähköposti
Vs: Drifting alusta! taka-akseli ja etuakseli muutokset.
« Vastaus #1 : Maaliskuu 27, 2015, 20:43:36 ip »
Kyllä alkuun pääsee säädettävillä alatukivarsilla. Onhan rallipuolella muokkailleet noita tukivarsien kiinnityskohtia mutta en tiedä on Drifting puolella siihen menty BMW autoissa. Kyllähan nuo wisefab takapää sarjat muuttaa geometriaa reilumminkin.

E36:ssa ongelmakohta on perän etummainen kiinnike, josta porukoilla mennyt pulttipoikki luisuttelu ja ihan rallikäytössäkin. Tuohon saa parannusta jäykemmällä puslalla ja pultilla.

Seuraava vaihe onkin tehdä  esim. perä E34 kuoriin, jolloin saa etukiinnityksen ja päältä kahdella kiinni kiinteästi apurunkoon ja nämä vaatii sitten apurungon muokkausta.

Apurungon vakaajan kiinnike kohtia kannattaa myös vahvistaa kuten myös apurungon kiinnityskohdat itse korista. Jäykemmät puslat tietty alustaan. Jos autoon tulee kaaret, niin kannattaa sitoa nuo apurungon kiinnike kohdat kaariin.

Mulla on kohtuu jäykät vakaajat edessä ja takana, että kompensoi tehon puutetta :) Takana orgis paikalla 14kg/mm jouset ja 24mm vakaaja, edessä 10kg/mm jouset ja 28mm vakaaja. Omassa setupissa on alumiinipuslat apurungossa ja perässä -> tosi hyvä tuntuma peräpäähän mutta kuuluu ja tuntuu myös kaikki värinät ja kuopat rungon kautta.
ATN Motorsports - EX-BMW E36 M3 "Drift Edition"

Poissa suppe86

  • Kuljettaja
  • Vakionaama
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: Drifting alusta! taka-akseli ja etuakseli muutokset.
« Vastaus #2 : Maaliskuu 29, 2015, 10:25:53 ap »
Taakse: Uretaani puslat, perän etupuslaksi esim. pommia yms kovaa tavaraa ja 12,9 kova m14 pultti. Kynätolpat ja vakaajalla voi heittää vesilintua. Ja säädettävät varret jotta saa takapyöriin hiukan camperia "väärinpäin" eli \ /.
Eteen: Jatkat tukivarsia ulospäin n.70-80mm, siirrät koko napaa n.50mm eteenpäin ja tolpan yläpäätä n. 60mm eteenpäin.

Siinä "helppo" resepti, ja riittää todella pitkälle.


Poissa atn

  • Peruskäyttäjä
  • Viestejä: 135
    • Sähköposti
Vs: Drifting alusta! taka-akseli ja etuakseli muutokset.
« Vastaus #3 : Maaliskuu 31, 2015, 20:45:24 ip »
Eteen: Jatkat tukivarsia ulospäin n.70-80mm, siirrät koko napaa n.50mm eteenpäin ja tolpan yläpäätä n. 60mm eteenpäin.
Onko hammastanko alkup paikalla ja vaatinee lisäksi olkavarren muokkausta?
ATN Motorsports - EX-BMW E36 M3 "Drift Edition"

Poissa suppe86

  • Kuljettaja
  • Vakionaama
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: Drifting alusta! taka-akseli ja etuakseli muutokset.
« Vastaus #4 : Huhtikuu 01, 2015, 23:12:12 ip »
Joo hammastanko orkkis paikalla. Voi lyhentää olkavarsia jos tahtoo, niin saa lisää kääntyvyyttä ja ackermanin pidempään pidettyä nollan tuntumassa..

Poissa Heke89

  • Vakionaama
  • Viestejä: 151
    • Sähköposti
Vs: Drifting alusta! taka-akseli ja etuakseli muutokset.
« Vastaus #5 : Huhtikuu 09, 2015, 23:59:23 ip »
Taakse: Uretaani puslat, perän etupuslaksi esim. pommia yms kovaa tavaraa ja 12,9 kova m14 pultti. Kynätolpat ja vakaajalla voi heittää vesilintua. Ja säädettävät varret jotta saa takapyöriin hiukan camperia "väärinpäin" eli \ /.
Eteen: Jatkat tukivarsia ulospäin n.70-80mm, siirrät koko napaa n.50mm eteenpäin ja tolpan yläpäätä n. 60mm eteenpäin.

Siinä "helppo" resepti, ja riittää todella pitkälle.



Eniten häiritsee että kynätolpat ja vakaaja pois. mitä hyötyä?  itse katoin formula drift e46 tukivarsistoa taka akselista niin sielä oli samaa näkemystä mitä itse olin suunitellu. Veitsi vakaajat, kynätolpat ja välitangot vaihdettu säädettäviksi.

 aika vähän tuntuu että tehdään  kunnollisia ratkaisuja taka akseliin esim rata autoilussa rakennetaa tukivarsistoa ja takapäätä sellaiseksi että rengas pysyy linjassaan joka tilanteessa (on yksi tekninen piirustus mikä on todella mielenkiintoinen) samanlaista "insinööri" työtä en ole driftingistä löytäny miksi näin?

Poissa juZz

  • Ylläpitäjä
  • Vakionaama
  • *****
  • Viestejä: 1534
  • juhaRintanen.com
    • Juha Rintanen
    • Sähköposti
Vs: Drifting alusta! taka-akseli ja etuakseli muutokset.
« Vastaus #6 : Huhtikuu 10, 2015, 10:38:02 ap »
Eniten häiritsee että kynätolpat ja vakaaja pois. mitä hyötyä?  itse katoin formula drift e46 tukivarsistoa taka akselista niin sielä oli samaa näkemystä mitä itse olin suunitellu. Veitsi vakaajat, kynätolpat ja välitangot vaihdettu säädettäviksi.

 aika vähän tuntuu että tehdään  kunnollisia ratkaisuja taka akseliin esim rata autoilussa rakennetaa tukivarsistoa ja takapäätä sellaiseksi että rengas pysyy linjassaan joka tilanteessa (on yksi tekninen piirustus mikä on todella mielenkiintoinen) samanlaista "insinööri" työtä en ole driftingistä löytäny miksi näin?

Oliskohan Suppe tarkottanut että Laita kynätolpat mutta ota vakaaja pois :)
Vakaajan tarpeen voi kokeilla kyllä itse, sehän nyt riippuu niin paljon muista alustanosista, jousijäykkyyksistä, yms että miten se toimii vakaajalla tai ilman. Ja toki että haluaako että luistaa vai pitää.

RRK Motorsport on nyt JR Motorsport Oy

Poissa suppe86

  • Kuljettaja
  • Vakionaama
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: Drifting alusta! taka-akseli ja etuakseli muutokset.
« Vastaus #7 : Huhtikuu 10, 2015, 22:00:33 ip »
Juzz on oikeassa, kynätolpat ilman vakaajaa. Ja tää on siis vaan mun mielipide, ei oo testattu tuulitunnelissa =) mä en ainakaan huomannut pienintäkään eroa oliko vakaaja vai ei. Toki ei ollut mikään yyber jäykkä veitsivakaaja mutta kuitenkin. Ja kun se on vielä tiellä siellä takapäässä enemmän ku tarpeeksi niin otin pois.. E36 pyörät pysyy kyllä melko hyvin suorassa mutta mullakin joustaa kiihdytettäessä sisäänpäin noin 50mm niin totesin että laitan vähän sitä camperia ns väärinpäin.

Poissa Kojootti5

  • FPDA Toimihenkilö
  • Peruskäyttäjä
  • Viestejä: 49
Vs: Drifting alusta! taka-akseli ja etuakseli muutokset.
« Vastaus #8 : Huhtikuu 11, 2015, 12:08:57 ip »
Takaa alatukivarern sisempää kiinnitystä voi myös siirtää jonkin verran alaspäin niin saa tuota camberin muutosta joustossa pienenemään. Tälläinen tehty parissa pro kilpurissa.

Poissa Heke89

  • Vakionaama
  • Viestejä: 151
    • Sähköposti
Vs: Drifting alusta! taka-akseli ja etuakseli muutokset.
« Vastaus #9 : Huhtikuu 12, 2015, 22:21:02 ip »
Omaani meinasin 2 säätö tankoo laittaa vakio vakaaja ja kynätolpat kokeillaa niillä mihinkä päästään. Mutta tosiaan ei ole vieläkään saano sitä kun akselisto kuvaa/vastausta tehdäänkö sellaisia :) .

Kuitenkin jos ajatellaan mihin rengas liikkuu kovassa vedossa jarrutuksessa sivuttais liikkeissä jne esimerkisi tässä yhdessä Cad/simulaattori kuvassa oli otettu kaikki huomioon se oli oikeasti hienoa katottavaa ja mielenkiintoista. Esimerkkinä kun autolla kiihdytetään kurvista pois niin rengas pyrkii e36 karkaamaan taaksepäin ja ylös milloin tulee negatiivinen caster ja silloin ominaisuudet ei pysy tasasena. siinä oli tehty tuennat eteen taakse ylös ja ales jolloin rengas ei pääse lähtemään halutulta alueelta pois. Mietitäänkö tälläisiä asiota esim formula drift autoissa? tätä niinkuin hain myös.

http://beyondtheredline.org/wp-content/uploads/2012/03/DTM-The-Next-Generation.jpg
tossa nyt on joku kuva perinteinen kolmio tukivarsi tyyli.  Katoin esim nissanin taka akselistoa oli omasta mielestä pätevämpi kun tuo e36 taka akselisto e36 ei kuitenkaan ole taakse mikäänlaista tukea tartteeko sitä? en tiedä en ole mikään insinööri eikä sellainen kiinosta mutta ideat ja näkemyset kiinostaa

Poissa Raff

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Sähköposti
Vs: Drifting alusta! taka-akseli ja etuakseli muutokset.
« Vastaus #10 : Joulukuu 03, 2015, 09:16:53 ap »
Olisikko supella heittää kuvaa tuosta e36 etupään jousituksesta? Vaikka renkaat suorassa asetuksessa ja ääri laidassa?
Eniten kiinnostaa kuinka paljon alatukivarsi on on käännettynä eteen päin

Itselläni on e36:n etu akselisto eri korissa niin vähän hakusessa missä asennossa ne on alunperinkään...