Kirjoittaja Aihe: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13 -> C33  (Luettu 37927 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Aaperi

  • Vakionaama
  • Viestejä: 831
    • Aaperi.kuvat.fi
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13
« Vastaus #15 : Elokuu 20, 2015, 18:20:32 ip »
Jumal-moottoria on säädelty ja alkaa olla alueellakin.
Hyvähän olisi rullilla käydä säätämässä, mutta alkaa olla tuo ahdin tiensä päässä ja vaihtoon kuitenkin menossa (ja kone myös huohottaa rankahkosti), niin ei kehtaa säädättää noille osille, kun tulevat vaihtumaan kuitenkin. Ajetaan kuitenkin niin pitkään kuin kestää (samalla säädellen) ja korjataan/"upgreidataan" sitten kun tarvetta on.

Jotain pientä alusta puolelle kuitenkin tehty.
Nyt kun säädellyt ja ajellu, niin huomasin, että ohjaus ei ole mieleinen. Tätä jo syksyllä Heinjoen jäljiltä kummastelin.
Katselin 555 Knucklen (c's garagen), Engrineered to Sliden jnejne. Olka-askeleista kuvia uudemman kerran, mittailin omia, pyörittelin ja kääntelin.

Vanhan olat, olivat 0 ackermannilla tai oikeastaan jo tuntui ääriasennossa kääntyvän sisempi pyörä enemmän kun ulompi. Eli todennäköisesti siitä johtui "outo tuntuma", etenkin isolla kulmalla.
Myös "bumpsteeriä" tuntui olevan jonninverran, vaikka rollcenteriä onkin korjattu. (Vaikka tukivarsi oli about suorassa, niin raidetanko vielä hiukan yläviistoon)

Lyhensin kääntövarsia 5mm lisää ja otin n.10mm takasin sisäänpäin. Laskin myös "ainevahvuuden verran" alaspäin, jotta bumpsteer asettuisi.
Nyt on silmin nähden enemmän ackermannia "isossa kulmassa". Tällä toivoin saavani enemmän "self-steeriä" eli ohjauksen palautumista sekä tuntumaa.

Alatukivarsiin pitää tehdä vielä "montut", koska nyt kääntyvyyttä rajoittaa rt.pään osuminen tukivarteen.
Alatukivarret boxasin ajankuluksi uudestaan nätimmin  ;D

Motoparkissa viimesyksynä ajaessa tuntui, että etupyörät lukkiutuivat tosi herkästi. Ihan kuin "jousto olisi loppunut".
Okei, katurenkaat, hyvät jarrupalat, tunnetusti s-korin etupainoiset jarrut ja 12kg jouset, saattavat vaikuttaa asiaan :D

Katselin keväällä youtubesta videoita, MotiveDVD:n timeattack JET200 s14:sta.
Heillä on hyvä video s-korin pidon hakuun liittyen: Klik

Vaikka omasta autostakin on rollcenteriä korjattu, silti reaktiotangot olivat kohtuu rajusti yläviistoon ja täten "rajoittavat joustoa", näin teoriassa.
Joten nostin reaktiotangon kiinnitystä kannakkeissa 30mm. Samalla leikkasin kannakkeista ylimääräisiä pois ja boksasin ne.



Aiemmin ulosjoustossa tanko oli näin:


Nyt pyörillään ollessa näin:


Koeajon jälkeen kyllä ero oli entiseen huomattava, mitä nyt kävin yhdellä parkkipaikalla pyörittelemässä.
[youtube]gSs6onUMY7M[/youtube]

Ainenkin bumpsteer tuntuu rauhoittuneen.
Syyskuun alussa on aikeissa mennä joutsaan ajamaan, jossa toivottavasti saisi ajettua enemmän kuin parikierrosta ja haettua tuntumaan.
Kaverilleni Betelle tein myös saman "speksiset" osat (lukuunottamatta reaktiotankojen nostoa), joten odotan Beteltäkin kommentteja ovatko ihan paskat  ;D

Edit: Video lisätty
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2015, 19:35:18 ip kirjoittanut Aaperi »
"Drifting is 50% style & 100% driving... doesn't make sense? Well neither does drifting really." - Unknown
Vw Type 3 fastback
Nissan RS13 -> C33

Poissa Aaperi

  • Vakionaama
  • Viestejä: 831
    • Aaperi.kuvat.fi
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13
« Vastaus #16 : Syyskuu 07, 2015, 11:08:28 ap »
Auto pelaa ja huolto toimii.

5.9 oltiin joutsassa kaveriporukalla ajelemassa.
Heti alkuun kiitos Sallalle kuvista  :-*



Edeltävällä viikolla tein alatukivarsiin "montut"


Nyt kääntyvät jo taas jollain tavalla.


Samalla lisäsin inan camberia taakse.
Aiemmin oli -0.8, nyt toivottavasti -1.0 pintaan (ei mitattu).
Pito nyt sopiva, tehoihin nähden. Ja pidon raja ei ole liian terävä, mutta kuitenkin auto on tarpeeksi "spappy".


Tehtiin pieni rata, kun enimmäkseen pikkutehoisia katuautoja oli paikalla.
Auto pelitti ja jaksoi mennä yllättävän hyvin.
Olka-askelit olivat hyvän tuntuiset (tiettyyn pisteeseen) ja alusta + uudet etupään katuslickit tunnokkaat.
Mukava oli kuivalla päästä ajamaan (vaikka ennusteet näyttivät kaikkea muuta), että sai tuntumaan, miltä oikeasti tuntuu.




Loppuakohden, alkoi mennä esim. neulanpäät niinkuin halusin, eli pitkään lappulattiassa sisään ja ilman keppiä, vain maksimissaan "jalkajarrulla" sitoen.
Tiiä miltä näyttää, onko sillä hyvä linja, nopein tyylin, mutta mie tykkäsin ja halusin niin sen menevän :)

Pientä pariajoakin saatiin, Jaakko Haukka seuraili melkein puolenkymmentä kierrosta perässä, ennen kuin hänellä iski johtosarja ongelmat.
Itse seurailin jätkiä mitä, sattui "eteen tulemaan".
Harmittaa, kun juuri kun alkoi saamaan luottoa ja tuntumaa omaan autoon ja olisi voinut oikeasti alkaa ajamaan kyljekkäin, niin alkoi omat ongelmat.


Lämmetä meinasi, mutta keula on toistaiseksi täysin avoin, ilman mitään ilman ohjaimia.
Ei tullut incaarista laskettua, mutta 5-10 kierrosta sai laskea "ei lujaa, mutta täysillä", ennen kuin lämmöt olivat 100c.
Tosin ratakin oli pieni, joten vauhtiakaan ei ollut paljoa.
Siinä ensimmäinen kehittämisen paikka.

Toinen on stoppareiden teko alatukivarsiin. (laiskotti ja en jaksanut tehdä samalla, kun tein montut).
Ääriasennossa alkaa vatkaamaan/vähän jumittamaan.
Nyt kääntyy raidetanko todennäköisesti kuolleeseen kulmaan, vaikka hammastankoa on siirretty.
Myös, reiluhko ackerman saattaa vaikuttaa. Pitää etsiä rajoittiimilla raja missä loppuu ja katsoa tekisikö vielä pienen ackermanin vähennyksen.
Tai asettuisiko pienentämällä casteria. Nyt on "tapissaan".

Kolmas, on nyt vain taka"toe-armien" sisempien pulttien vaihto, löystyivät itsestään, vaikka apinakireyteen olivat vedetty.
Pitää vaihtaa uudet pultit, jos kiristyisivät oikeasti...



2.5 paria renkaita ehdin tuhoamaan, kunnes laturi sanoi sopimuksen irti. Lie alkuperäinen...
Ihmettelin, kun alkoi prötäämään, tarkistin letkut/johdot, pienensin paineet 0.5bar, toimi kierroksen pari, mutta taas prötäsi.
Tarkistus läppäriltä: voltage - 10.8V. No, ilmankos. Ja ei, ei ole latauksen merkkivaloa, koska tulossa mittaristo, missä on itsessään.

Pitää varmuudeksi tehä puristuspaine testi, ettei ole virranvähyydestä johtuen päässyt nakuttamaan.

[youtube]-PeKuWoZCD8[/youtube]

Juuri kun auto hajosi, alkoi odotettu sade... Minuutin, pari tihkui ja sitten tuli kuin saavista kaatamalla.
Juuri kun sade yltyi, tippui apparin ikkuna alas... Seiso siinä sitten sontsan kanssa, ettei kaikki poikittain tuleva vesi, ole sisällä.



Koko kenttä oli kuin tulvan jäljiltä. Kävin siellä vielä Vilun compactilla pyörittämässä ihan huvin vuoksi.
"Himpun" erityylinen ajettava, kuin oma, eikä auttanut tsunamikaan :D

[youtube]BrfMCJk52V8[/youtube]

Heti keväällä lisää. Jos ens kesänä "taas" sais ajettua, koko kesän. Eikä käydä ekoilla päivillä, syyskuussa...
Talven aikaan maksimissaan teen (aiemmin mainittujen lisäksi) jotkut kevyet kaaret (kuitenkin ns. luokkakaaret, muttei tolkutonta apinahäkkiä),
vaihdan etujarrupalat + öljyt ja jotain muuta pientä näpräystä, jotta oikeesti olisi heti keväällä "pelikunnossa".
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 13, 2015, 13:11:48 ip kirjoittanut Aaperi »
"Drifting is 50% style & 100% driving... doesn't make sense? Well neither does drifting really." - Unknown
Vw Type 3 fastback
Nissan RS13 -> C33

Poissa silveR

  • Moderaattori
  • Vakionaama
  • ***
  • Viestejä: 2962
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13
« Vastaus #17 : Syyskuu 08, 2015, 08:17:17 ap »
Hyvä meininki. Hommaat vaan jostain laturin ja annat soittaa, lunta tulee vasta parin kuukauden päästä! ;)

Poissa Aaperi

  • Vakionaama
  • Viestejä: 831
    • Aaperi.kuvat.fi
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13
« Vastaus #18 : Syyskuu 08, 2015, 12:59:08 ip »
Kiitti Markus. Ainiin, siulle pittääkin sitä sähköistäpostia laittaa  :-*

Kaverin varastoista onkin laturi jo viikonloppuna tulossa, joten se ongelma on toivottavasti hoidossa.
Vielähän noita kelejä varmasti olisi, mutta katsotaan aikataulujen, budjettien, vetoautojen kanssa....

"Drifting is 50% style & 100% driving... doesn't make sense? Well neither does drifting really." - Unknown
Vw Type 3 fastback
Nissan RS13 -> C33

Poissa Aaperi

  • Vakionaama
  • Viestejä: 831
    • Aaperi.kuvat.fi
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13 -> C33
« Vastaus #19 : Tammikuu 06, 2016, 23:59:04 ip »
Vaihdoin laturin, korjasin ahtovuodon, tein vannekauppoja (leveät Work kromit), oli ajoa vaille, purin osiksi ja möin suurimman osan osista pois.
Tässä syksy näin lyhykäisyydessään.


Yhteen kaveriporukan ryhmätsättiin laitoin puol-tosissani, että "tarviisko joku osia? meinasin ecun, katkaisijapanelin ja penkit+vyöt jättää itelle"
No, ensimmäisenä yksi kaveri osti ecun antureineen väkisin pois ja työkaveri osti penkit+vyöt, joten lihoiksi "piti" laittaa...
Tukivarsia, jarrut ja muita pieniä osia jätin Laureliin.

Vähän näin jälkeen päin harmittaa, mutta tehty mikä tehty ja tarvetta oli rahalle Laurelin koneremontin viimeistelyyn ja harrastevehkeitä turhan monta.
Myöskin "leimattomuus" häiritsi (abs poistettu ja keulan putkikeulastakaan leimamies ei varmaan ilahtuisi) eli katuajoon aina piti hakea "puuhakilvet" ja radalle siirto ainaista tuskailua, kun ei itsellä vetoauto ja/tai traileria ole.
Kori, kone, vaihdelaatikko ja korin osat ovat vielä tallessa, jos joskus siitä missilen tekee (tai joku pois ostaa...)


Tästä päästäänkin Laureliin, jota jo aikaisemmin tässä topikissa olen sivunnutkin.

Kesällä -14 ostin japanista "käyttöautoksi".
Alunperin etsin AE86sta, toista S13sta, sitä sun tätä, mutta ei oikein mieleisiä löytynyt.
Sitten löytyi tämä C33, jossa oli RB20DET+manuaali, jotkut vanteet, alusta, lukko, briden kuskinpenkki (muuten vaaleat nahat, kylläkin parista kohtaa revenneet), catback ja joku kytkin.
Auto oli osamäärään nähden halpa, joten se otettiin. Mielessä oli, että jos auto ei oman mieleinen olisi, sen saisi ehkä myytyä pienellä voitolla suomessa pois.


Auton sain käsiini lokakuun -14 alussa, joutsan ratapäivillä.
Ajattelin että, käyn koittamassa autoa radalla muutaman kierroksen varovasti, kun märkäkelikin oli.
Auto tuntui ihan ok:lta, mutta tehottomalta. Kesän aikaan oli tullut ajettua vaikka millä vehkeillä (500hp S4 audia jne), joten ajattelin että siksi 200hp tuntuu tehottomalta.
Parilla viimeisellä kierroksella, auto ei potkimatta jaksanut lähteä kakkosella neulanpäästä (kuitenkin tiheämpi perävälitys mitä s13ssa, niin pitäisi kyllä jaksaa), jolloin suuntasin varikolle jo huolestuneena.
Parkkiin pakittaessa, putkesta tuli valtava savupilvi, josta päättelin että keraamisiipinen ahdin tuli tiensä päähän.
Öljytikku oli sidottu jo japanissa tikunputkeen jousella, mutta RB:t tunnetusti ovat kovia huohottamaan...

Ajelin kotiin, eikä auto savuttanut sen kummemmin ja kävikin ihan ok, kulkenut ei vain niinkuin RB20 pitäisi, edelleen epäilin ahdinta.
Mieleen muistui kotimatkalla, R32 RB20-koneisten mitätön vakiopumppu, sen vanhuuttaan hyytyminen ja laihaseos -> nakutus.
Tutkintojen jälkeen, puristuspainetestin tulos oli: kutonen nolla ja ykkönen lähes nolla.
Kone ylös ja lihoiksi. Kahdesta männästä männänrengasvälit paskana ja nelosen kanki kiero.




Ilmeisesti jo japanissa oli alkanut huohottamaan reilusti (eli nakuttanut -> mäntärikki), koska öljytikku oli sidottu...
Positiivisena yllätyksenä löytyi sentään nismon 3-lapainen kytkin, kevyine vauhtipyörineen (positiivisyys karisi kyllä koneistamolla, jossa todettiin niin paljon potkituksi, että asetelma ja vp jo kieroja. Vauhtipyörä saatiin vielä onneksi oikaistua.)
Ahdistus (vitutus) melkoinen ja jäin pohtimaan mitä tehdä.


Tulipahan sitten tehtyä varmaan tämän maan kallein RB20. Ja myyntihaaveet karistettu, ainenkin tuolla koneella.
Käytettyjä ei ollut juuri silloin tarjolla, RB25 olisi vaatinut johtosarja töitä + sitä sun tätä (olisi pitänyt laittaa näin jälkeenpäin laskeskellen ja pohtien).

Koko urakassa meni vähän reilu vuodenpäivät (55vk), siitä kun moottori nostettiin pois -> paikoilleen.
Moottori oli koneistamolla 6.5kk, mutta eipä tässä kiire ollukkaan.
Lopullinen osa lista:
-Supertechin männät + SPROD kanget
-ACL laakerit + ARP (kaikki)pultit + Cometic tiivisteet
-Ross Performance harmonic damper  
-Competition Clutch Stage 4 kytkin, Nismon kevyellä vauhtipyörällä.
-AEM laajakaista
-Säädettävät nokkapyörät
-N1 öljypumppu + leveämpi "collar" kampuran päähän, tietenkin uusi vesipumppu, jakopää, huolto-osia jne. sitäsuntätä.
-Walbro 255l polttoainepumppu.
Lohkoporattiin ensimmäiseen ylikokoon, kaikki pyörivät osat tasapainotettiin, lohko + kampura särötarkastetiin, kansi koeponnistettiin, laakerivälykset varmasti kohdallaan ja paljealue laitettu kohdalleen. jne.
Mitään järkeä ei tässä varmaan ollut, mutta tulipahan taas tehtyä...

Ahdin, MAF, suuttimet, ecu vielä toistaiseksi vakiot. Helpompi oli ensikäynnistys tehdä nuo osat vakioina. Tulossa tosin jossain vaiheessa.
Mielessä Nistune Z32 ecuun tehtynä (saa sekv.suuttimien ohjaus), 550cc tms. EV14 suuttimet, Z32maf, keulakuuleri ja joku pulttaakiinni ahdin (Kinugawa TD05-18G tms.)
Katsotaan millon budjetti antaa periksi.

Auto käy ja hyvin vieläpä, ongelmana on vain, että jäähdytysneste ei lähde kiertämään.
Sisälle tulee lämmintä, ilmattu on ja termostaatti keitetty kattilassa, jossa aukesi kyllä, mutta ei siltikkään kierrä...
Tämän vuoksi nyt seisonut pari kuukautta keräämässä motivaatiota.
2-3vk kun "yötäpäivää" niputti konetta, nosti konetta keulalle, niputti oheislaitteita ja kolmepäivää ilmasi jäähdytysjärjestelmää, tuli vaan "tunnit täyteen" ja jäin keräämään motivaatiota.







Kunhan aikaiseksi saan, pitää ottaa termostaatti pois ja koittaa ilman kiertääkö neste(ja ajaa kesä ilman jos vaan toimii). Samalla vaihdan S13 jääneet paksun alumiinisyylärin + siinä kiinni olevat sähköflektit, öljynlauharin ja laitan pari stackin mittaria.

Alustaan remontin aikana laitoin S13sta jääneet säädettävät tukivarret ja Z32 jarrut. Olka-akselit ja alatukivarret oli jo japanissa muokattu, mutta pitää tehdä "omaan speksiin"
Sisälle Nardin ratti ja reilu sisustan pesu.

Pari-kolme-neljäsarjaa vanteitakin on ehtinyt auton alla käydä tänä aikana, mutta kaikki on enemmänvähemmän väkisin ostettu pois (yhdistä en kuvaa edes tästä hätää kuvaa löytänyt) :D
Katsotaan, mikä mieleinen setti löytyy, mutta koitetaan ensin saada vesikiertämään ja leimattua.


Auto siis tulee kilpien väliin ja katu/luisupäivä-ajoon.
Pidetään tekniikan puolesta "hillittynä" (voiko sitä sanoa tuollaisella "takomoottorilla"), tehdään omaan silmään tyylikäs/näyttävä(matala) ja jatketaan samalla linjalla ja ajotyylillä kuin S13sen kanssa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 07, 2016, 00:01:09 ap kirjoittanut Aaperi »
"Drifting is 50% style & 100% driving... doesn't make sense? Well neither does drifting really." - Unknown
Vw Type 3 fastback
Nissan RS13 -> C33

Poissa Pena

  • Vakionaama
  • Viestejä: 207
  • no onhan se
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13 -> C33
« Vastaus #20 : Tammikuu 07, 2016, 17:44:20 ip »
Tää on kyllä siisti korimalli. Hyvää turinointia muutenkin, ilo seurata  :)
Ääni noille 3-puolaisille(work?). Mikä pinnoite noissa supertechin männissä on?

Poissa Mikko

  • Pro-kuljettaja
  • Vakionaama
  • **
  • Viestejä: 2832
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13 -> C33
« Vastaus #21 : Tammikuu 07, 2016, 18:11:12 ip »
Toi on ihan nätti korimalli  :) Onko kuinka painava laite?

Oothan varmistunut CAS boorien kunnosta, kun rahaakin on koneeseen näymmä käytetty. Omasta mielestä muutenkin aika epävarma systeemi asentotunnistukseen, kun vaan nokalta mittaillaan. Mutta varsinkin vanhemmiten, boorien pikku välys tekee helposti asteiden heittoja ennakkoon.
Autoviitala Drift Team, Chevrolet Camaro 6.2 LS3 "Supercharged" -70

Menossa mukana 2015:
www.autoviitala.com
www.cr-renkaat.fi
www.tatech.fi
www.tarranet.fi
www.futurez.fi
www.martelius.com
SEO Kiikoinen
Kent tuotteet
Rosetti
TMAVirtanen.com
Pro Turbo

Poissa Jeba

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13 -> C33
« Vastaus #22 : Tammikuu 08, 2016, 19:37:37 ip »
Muutaman kerran on tullu todettua, että vaikka termari kattilassa toimiikin oikein, niin jostain syystä (paineistettu tila??) ei paikallaan kuitenkaan sitten toimi.

Poissa Aaperi

  • Vakionaama
  • Viestejä: 831
    • Aaperi.kuvat.fi
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13 -> C33
« Vastaus #23 : Tammikuu 09, 2016, 18:42:08 ip »
Lainaus käyttäjältä: Mikko
Onko kuinka painava laite?
Export certificatessa lukee 1380kg. Eli hyvin samoissa R32 kanssa.
Mutta, todellisuus selviää konttorilla, kunhan sinne asti pääsee.
Leimamies meinaa alustavien kyselyiden perusteella 3-paikkaiseksi, koska export certificatessa on ilmoitettu kokonaispainoksi 1655kg.
1655-1380 = 275, 275/75(yhden henkilönpaino trafin mukaan) = 3,66. Kehoitti kyllä riisumaan painoa pois mahdollisimman paljon esim. varapyörän, tunkin jne. muodossa, koska kyseessä on vain 25kg "painon ylitys. Ja saas nähdä mitä puntari näyttää, koska jos näyttää esim. 1450kg tms. niin sitten viimeistään kokonaispaino laskettava konttorilla uudestaan.

Mutta siis joo, R32 kanssa varmaan hyvin lähellä. Pohjalevy on kuitenkin sama kun 4-door R32:ssa. Mutta, alusta sama kun S13:ssa.
Eli Macpherson rakenne keulassa verrattuna R-korin "double wishboneen"

Lainaus käyttäjältä: Pena
Ääni noille 3-puolaisille(work?). Mikä pinnoite noissa supertechin männissä on?
Impul-merkkiset oli nuo 3-puolaiset, mutta ikävä kyllä menivät vaihdossa noihin 18" work:keihin (jotka nekin jo myyty  ;D )
Mäntien pinnoittesta lukee Supertehc:in sivuilla näin:
Lainaus käyttäjältä: Supertech
Supertech takes great pride in what we call our pistons surface finish. This finish is our "phosphate dry lubricant" coating that is applied to protect the rings against "micro welding" and enhance lubrication on the skirt/cylinder area.

Lainaus käyttäjältä: Jeba
Muutaman kerran on tullu todettua, että vaikka termari kattilassa toimiikin oikein, niin jostain syystä (paineistettu tila??) ei paikallaan kuitenkaan sitten toimi.
Tuota oon tässä nyt tullut pähkäilyä ja tullut todettua, hyvinkin mahdollista.
RB moottorit ovat tunnetusti v*ttumaisia ilmattavia ja netistä löytyy paljon samoja ongelmia (ettei vesi kierrä) ja niissä useimmiten ilmasta järjestelmässä ollut vain kyse.
Yhdessäkin tapauksessa ei nestekiertänyt vaikka koitti neljällä eri termostaatilla, mutta kun otti pois, toimi hyvin. Mutta, siinäkin tapauksessa oli vain ilmeisesti hankaluutta ilmata termostaatin kanssa.
Varmaan hommaan toisen termostaatin kokeeksi (ehkä jopa Nismon matalampi lämpöisen) ja koetan sillä, samalla kun vaihdan alusyylärin paikalleen.
Termariin voisi pari pientä lisä-ilmausreikää porata kokeeksi. Onhan termostaatissa "jiggle-valve" jo ennestään, mutta voisi koittaa auttaako ihan reiät nesteen ja tällöin ilman liikkumisessa ilmatessa.

Samalla meinasin asentaa "swirl pot:in". Muutamaa nissanifoorumia lukeneena, kyseisestä vehkeestä on ollut apua, ei ehkä välttämättä niinkään järjestelmää "täyttö ilmatessa", mutta poistamaan "hot spotteja" jne. Eli järjestelmässä käy kokoajan ilmaus.
Esim. RB-moottorissa imusarjan ilmanipasta laitetaan kokoajan virtaus pönttön ylimpään sisääntuloon, syylärin "ylivuodosta" "dummy"korkin kanssa alempaan ja alimmasta lähdöstä paluu alavesiletkuun, josta syntyy pyörre-efekti vesipumpun imiessä. Samalla (miun järellä) alavesiletkussa oleva vesi lämpiää nopeammin nopeuttaen/helpottaen termostaatin aukeamista. Pitää testata, onko apuja.



Kannattaa aiheesta lukea netistä. Esim LS-moottoreissa on tehtaalta lähtiessä jo samantyylinen ratkaisu.
Pirate4x4-sivustolla hyvä juttu jäähdytys-asioista.
"Drifting is 50% style & 100% driving... doesn't make sense? Well neither does drifting really." - Unknown
Vw Type 3 fastback
Nissan RS13 -> C33

Poissa Tase

  • Vakionaama
  • Viestejä: 310
  • Nissan Skyline R33 GTS-t -95
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13 -> C33
« Vastaus #24 : Tammikuu 10, 2016, 16:55:23 ip »
Itsellä ilmautunut aina ongelmitta rb:n motti. Ilmaan niin että tunkkaan auton keulan mahdollisimman ylös, suppilo/pohjasta leikattu tärpätti pullo syylärin korkin tilalle ja nestettä sen verran että näkyy pinnan korkeus. Sitten lämmöt täysille puhaltimesta ja kone käyntiin -> käytetään normilämpöihin ja annetaan vähän kierroksia, lisätään samalla nestettä aina kun pinta laskee pullossa. Kun kuplia ei enää tule annetaan kone jäähtyä ja korkki kiinni kun lämmöt on sopivasti laskenut. Termostaatti on joku oem tai pitworkki jne. Tainnut olla japanista tullessaan siellä jo. En suosittele ainakaan mitään mutanetin termostaattia... Tuommonen Nismokin terppa löytyy, mutta en nähnyt mitään hyötyä siitä ainakaan katukäytössä.
Nissan Skyline R33 GTS-t -95   "drifteri"
Nissan 180sx s13 "drift missile"

Poissa Aaperi

  • Vakionaama
  • Viestejä: 831
    • Aaperi.kuvat.fi
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13 -> C33
« Vastaus #25 : Tammikuu 11, 2016, 12:05:53 ip »
Joo. Itselläkin aiempi RB20 ilmautui ongelmitta ja juuri tuolla tekniikalla (keula ylös, letkuja puristelleen, ilmanippaa avaten, suppilo syylärissä) ilmattukkin, ilman että olisi lähtenyt kiertämään.
Vesipumppukin on uusi, mutta epäilyttää että aiheuttaisiko lämpölaajeneminen pumpunsiipien löystymisen ja täten "tyhjää lyömisen" -> ei kiertoa.
Todennäköisempää on että termostaatissa (uusi Nissan OEM) on vikaa, pitää toinen hommata ja vaihtaa.
"Drifting is 50% style & 100% driving... doesn't make sense? Well neither does drifting really." - Unknown
Vw Type 3 fastback
Nissan RS13 -> C33

Poissa Aaperi

  • Vakionaama
  • Viestejä: 831
    • Aaperi.kuvat.fi
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13 -> C33
« Vastaus #26 : Helmikuu 07, 2016, 20:56:04 ip »
Ilon ja onnenpäivä. Nesteet kiertää ja auto pelittää. Vielä kun liikenteeseen saisi.

Yksi ilta tuossa innostuin ilmaamaan jäähdytysjärjestelmän. Tarkoituksena oli vain käyttää vähän käynnissä, noiden kovien pakkasten jälkeen.
Ensin sitkeästi letkuja puristelemalla tuli jo vähän ilmaa pois, sitten käyntiin ja tyhjäkäyntiä käydessä letkujen puristelua ja nesteen lisäystä.
Välillä sammuksiin ja annoin seistä 15-30min, jotta ilma nousisi ylöspäin, jonka jälkeen ilmanippa imusarjasta auki.
Tämän toistin kolmekertaa ja nesteet lähti kuin lähtivätkin kiertämään.
Loppujen lopuksi n.litran sain menemään nestettä lisää, olevinaan täyteen järjestelmään.
Jossain pahemman sorttinen ilmalukko selkästi oli. Ihmekkös tuo, kun järjestelmä täysin tyhjänä onkin ollut.
Nyt ajojen koeajojen jälkeen oli ilmanippaa availlut ja aina vähän vielä tullut. Pitää tätä toistaa vielä jonkin aikaa.



Auto alkaisi olla rekisteröintiä ja ajoa vaille.
Nastarenkaat alle (muhkut 225/45-17) ja korotin autoa "hieman", kun tallille ajaessa jo takapuskurin kulma otti vähän kipeätä klik.
Kävin alustan vielä kertaalleen vielä läpi, katsoin että valot toimii ja siistin alatukivarret japanin-pojan jäljiltä.

Ensi perjantaina meinasin koittaa rohkeasti viedä konttorille näytille. Saas nähdä miten käy....

Niin ja vastaheittoakin tuettu "jäsenyydellä"  :-*
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 29, 2016, 11:37:46 ap kirjoittanut Aaperi »
"Drifting is 50% style & 100% driving... doesn't make sense? Well neither does drifting really." - Unknown
Vw Type 3 fastback
Nissan RS13 -> C33

Poissa Aaperi

  • Vakionaama
  • Viestejä: 831
    • Aaperi.kuvat.fi
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13 -> C33
« Vastaus #27 : Helmikuu 29, 2016, 11:57:27 ap »
Niin muuten.
Painoa kun arvuuteltiin aiemmin, niin puntari näytti ilman kuskia ja sisustasta + kontista kaikki ylimääräinen irtilähtevä poistettuna 1350kg.
Ei mikään törkeän painava kuitenkaan, kun miettii että keulalla patarauta-maamoottori ja autossa täysisisusta nahkajakkaroineen.

Autolla nyt reilu 500km ajettu ja hyvin rokkaa.
Mitä nyt kylmänä käyntiinlähtö kakistelee (pitää asiaa tutkia, lämpötilatunnistin tod.näk.) ja kytkin ei ole talviolosuhteisiin optimein (vieläpä pinnattujen 225-leveiden nastojen kanssa) ;D

Pyöränkulmat pistettiin nyt kokeeksi -4.20 eteen ja -1.50 taakse.(meininki oli laittaa eteen -3.2, mutta säätö loppui yläpäästä kesken. Alapään pultissa on vielä tosin säätö, mutta ei jaksanut säätää)
Kunhan pääsee radalle ajamaan, niin tietää minkälainen ohjaustuntuma on ja onko takapään pito sopiva vakiomaamoottorille...
Pyörät kääntyivät 45astetta.


EDIT: 3.3.2016 saatu kilvet konttorilta  8) ja käyntiin lähdön ongelmiin oli syynä, palanut "start signal"-sulake...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 04, 2016, 09:48:16 ap kirjoittanut Aaperi »
"Drifting is 50% style & 100% driving... doesn't make sense? Well neither does drifting really." - Unknown
Vw Type 3 fastback
Nissan RS13 -> C33

Poissa Aaperi

  • Vakionaama
  • Viestejä: 831
    • Aaperi.kuvat.fi
    • Sähköposti
Vs: Haapalan Pakoputki korjaamo: RS13 -> C33
« Vastaus #28 : Toukokuu 14, 2016, 09:54:36 ap »
Laureli lähti maailmalle pilkkahintaan...
Katotaan parsinko jossain vaiheessa S13:sen nippuun, kun sen kori vielä toistaiseksi pihoilla makaa.
"Drifting is 50% style & 100% driving... doesn't make sense? Well neither does drifting really." - Unknown
Vw Type 3 fastback
Nissan RS13 -> C33